torsdag 5 februari 2009

It's only business


För första gången känner jag mig lugn och sansad när det gäller förlagskontakt. Camilla Läckberg skriver att så fort hon är färdig med en bok så slutar hon se den som sitt hjärtebarn och börjar i stället se den som en produkt som ska marknadsföras.

För att bli framgångsrik i affärer är det väl förmodligen en sådan inställning som krävs. Man måste kunna skilja sig själv från sin produkt och inte ta det personligt när någon inte vill "köpa" det man säljer.

Blondinbella är, tro det eller ej, en riktigt inspirationskälla. Hon framstår som en supertuff förhandlare. Nyligen skrev hon i ett inlägg att det är intressant hur andra reagerar när de erbjuder henne 80 000 kr för ett jobb och hon säger att hon inte gör det för mindre än 130 000 kr, bara för att se hur långt de är beredda att gå (så tolkade jag henne iaf).

Generaliserar jag lite så tror jag att många av oss har lärt sig att vi ska vara nöjda och tacksamma för det vi får. Jag är otroligt rädd för att begära för mycket och att de jag förhandlar med ska tycka att jag inte är värd det jag ber om. Uppenbarligen är män bättre än kvinnor på att tro på sig själva i förhandlingssituationer och kräva en högre lön. För att vi kvinnor ska få upp våra löner och förbättra våra villkor måste vi tuffa till oss och våga säga ifrån.

Nästa gång du är i en förhandlingssituation, bestäm dig för vad du egentligen är värd att få och lägg till 10%. Så kommer iaf jag att tänka. Säg hej då till min väna sida, från och med nu är det all business.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, den däringa Blondinbella är onekligen en frisk fläkt. Och en förebild även för oss "lite äldre" ;). Jag gillar henne skarpt i mycket. Och jag tror det är bra att utveckla sin inre förhandlare. + 10 % är ingen dum idé alls. Tror faktiskt jag gjorde något liknande idag. Eller la grunden för det. Jag sa att jag inte kan acceptera vilka arbetstider som helst nu när jag ska börja jobba igen. Sa exakt vad jag ville ha också. Ja, jag har skrivit ett liknande inlägg som ditt men det handlar om rädsla. Verkar som om vi är på liknande spår allt som oftast. Kul!

Tummen upp för business. Tuff business.

Unknown sa...

Ja du, mitt skrivande har varit en process under flera års tid. Jag har blivit snuvad på en utgivning mitt framför näsan (det gällde en barnbok) Ett annat förlag visade stort intresse för samma manus, men avböjde tillslut.

Nu har jag ute ett manus (för vuxna) på två olika förlag varav ena förlaget uttryckt sej positivt. De andra förlaget ville läsa mer efter att ha läst två kapitel. Men det vet vi att det inte betyder någonting egentligen, mer än att man får bekräftelse på att man kanske kan. Alltid något...
Jag har även ute två barnboksmanus på ett förlag.

Jag skriver nu på två manus samtidigt.

Hoppas det går vägen för dej!

Kram
Liz

Hexmaster sa...

Problemet är väl att det så sällan handlar om vad man är värd, så ofta om vad man kan få.

Anonym sa...

Jag ska genast börja förhandla med mig själv...och anta en positiv, bejakande attityd. Håll tummarna för att jag går på min argumentation.

Kram Åsa

FRIDA sa...

Hej Tant Brun!

Jag läste ditt inlägg. Jag kan också vara rädd på det viset du beskriver, men jag försöker träna på att hantera besvärliga situationer. Ibland blir det tokigt och jag ångrar att jag ens försökte, men varje gång jag lyckas så växer självförtroendet.

Kram Frida

FRIDA sa...

Hej Liz!

Usch vad tråkigt! Jag vet hur det känns, jag upplevde något liknande under hösten. Vad härligt att höra att du inte ger upp utan fortsätter att kämpa. Egentligen har man ju inte så mycket att välja på, för mig är skrivande ett behov. Jag måste bara göra det och jag kan tänka mig att du känner på samma sätt.

Kör hårt bara! Jag hejar på dig.

Kram Frida

FRIDA sa...

Hej Hexmaster!

Absolut. Fast det verkar finnas mer att hämta än man tror. Jag tycker ofta att krav folk ställer låter orimliga och sedan slutar det ändå med att de får det de ber om.


Kram Frida

FRIDA sa...

Hej Åsa!

Är du egen företagare?

Du kommer ju snart vara i förhandlingsläge med förlaget (eller?). Tänk igenom vad du vill ha. När ska boken ges ut, i hur många ex., hur ska den marknadsföras osv.

Kram Frida