måndag 20 oktober 2008

F***A


Jag åker buss till jobbet och på busshållplatsen idag väntade jag tillsammans med tre killar. En av de rökte och när bussen kom slängde han till synes helt obesvärad sin halvrökta cigarett på marken trots att det finns en papperskorg en meter från där han stod.

Jag blir jätteförbannad när jag ser sådant. Människor som inte tar något som helst ansvar ens för sig själva och bara skräpar ner och förstör för andra gör mig galen.

Så vad gjorde jag? Jo jag släckte hans cigarett, plockade upp den, tog med den in på bussen och gick sedan fram till honom och sa:

"Ursäkta men du råkade visst tappa din cigarett på marken!"

Kille blev såklart förvånad och tog emot sin fimp. När han sedan skulle gå av bussen kom han bort och pratade med mig. Han frågade vad f*n jag menade med att "slänga en cigarett på honom" och jag svarade att jag inte tycker att man bara ska slänga sitt skräp direkt på gatan och att om alla gjorde det så skulle det bli odrägligt att bo här. Killen sa då att jag hade valt fel dag att försöka förändra världen. FEL DAG! Det är ju oslagbart. I vilket fall passande han även på att kalla mig "f***a" på väg ur bussen (han halvviskade) och jag måste säga att jag faktiskt känner mig som en ganska stolt f***a.

Tänk om alla som såg folk bete sig illa på ett eller annat sätt sa till, vilken annorlunda värld vi skulle leva i då! Jag vet att det kan vara läskigt, särskilt som åskådarna runt omkring ALDRIG hjälper till utan bara vänder bort blicken (plötsligt förstår jag hur alla folkmord har kunnat ske). Men om man inte slåss för vad man tror på, vad kommer då hända med världen?

Jag kommer berätta den här historien för mina elever idag och mana dem till att slåss för vad de tror på och jag hoppas att ni gör samma sak!

Hälsningar en bitterf***a

6 kommentarer:

Anonym sa...

bra gjort frida! jag blir också irriterad när folk skräpar ner, slänger godispapper eller vad som helst på marken. nästa gång ska jag göra som du.

FRIDA sa...

Jag har nu självcensurerat mitt arga inlägg och försökt ta bort de värsta svordomarna. Det kan ju vara så att folk blir upprörda (eller att elever hittar hit).

/Frida

Anonym sa...

Bra gjort!

Jag håller med, det är jättetrist med dumskallar som skärparn ner och förstör för andra.

Lilla My

FRIDA sa...

Hej Stina!

Är det ett tecken på att man börjar bli tant när man vill uppfostra alla odågor man träffar ute på stan? Nej, tror inte det, det va!

Lycka till i kampen mot ondskan (förutom skräpkastare siktar jag även in mig på sådana som inte lämnar sittplats åt gamla och rörelsehindrade på bussen).

Kram Frida

FRIDA sa...

Av någon anledninge krånglar bloggen och det går inte att logga in. Idag har jag hunnit såhär långt:

IDAG:
Sidor: 119
Ord: 32 126

Anonym sa...

HaHa Frida, denna historia var riktigt roligt och bevisar att vi börjar bli tanter....!! Tack för i lör, jättemysigt! Kram Kristin