lördag 4 oktober 2008

Nyfiken


Först och främst, tack Mattias B för dina kommentarer, det är otroligt intressant att få lite "inside information" från någon som faktiskt jobbar på förlag. Om du hittar tillbaka till min blogg igen så måste jag bara passa på att fråga följande:

Jag har skickat in ett bokmanus och för drygt två veckor sedan fick jag ett telefonsamtal från en förläggare som sa att de var intresserade av min bok. En lektör hade läst manuset och gett positiv feedback och nu skulle förläggaren själv läsa boken.

Min fråga till dig är: Vad är det som händer på förlaget just nu? Finns det ett visst antal människor som ska läsa manuset och godkänna det innan det kan bli antaget? Kan det vara så att de inte är överens om huruvida de ska ge ut min bok och att det är därför de inte hört av sig ännu, eller dröjer de för att de måste lägga upp någon slags strategi för vad de ev. kommer kunna erbjuda mig? Naturligtvis är jag även nyfiken på om det finns något jag kan göra för att påverka deras beslut (t.ex. kommunicera att jag är driftig, pålitlig och produktiv)?

Mattias B, jag förstår att du inte kan tala för arbetssättet på andra förlag, men jag tror att många med mig hade tyckt att det vore jättespännande att få någon typ av svar på de här frågorna.

Tack på förhand!/En drömmare

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jaaa!

Jättespännande, jag vill också veta ;-)

Finns det inga förläggare som bloggar (eller kanske är det dags för en TV-serie om bokförläggare...).

Lilla My

Anonym sa...

Jag ska försöka besvara dina frågor, även om arbetsrutinerna förstås skiljer sig en del mellan olika förlag.

Att få ett telefonsamtal från ett förlag är ett bra steg på vägen. Ibland vill redaktören/förläggaren mest kolla så att inte manuset redan är antaget av annat förlag (speciellt om det har hunnit gå ett tag sedan manuset skickades in) innan man låter fler personer läsa det.
I ditt fall har en lektör gillat boken - den personen kan vara en helt extern person eller någon som jobbar på förlaget och ofta håller man lektören anonym, speciellt om lekteringen ligger till grund för att manuset blir refuserat.
Att det har dröjt över två veckor sedan förlaget hörde av sig är inget konstigt. Förläggare har alltid mycket att läsa och kanske inte har möjlighet att ta ditt manus först i turordningen. Dessutom har förläggaren en mängd andra arbetsuppgifter som konkurrerar med lästiden. T ex upptogs säkert en stor del av förra veckan av bokmässan i Göteborg.
Vad som händer på förlaget just nu? Ja, förmodligen är förläggaren i färd med att läsa manuset eller ska snart göra det. Sedan kan det skilja sig mellan olika förlag: ibland kan även någon marknadsperson vara involverad i läsningen, ibland någon annan lämplig läsare inom förlaget. Just den här läsfasen kan ibland dra ut lite på tiden - och det har inte så mycket med kvaliteten att göra utan handlar mer om kringdiskussioner om huruvida man har plats för ytterligare en bok i just den här genren eller på vilket sätt man kan marknadsföra en sådan här bok. Man stöter och blöter eftersom det beslut man tar är stort: det handlar ofta inte bara om en enstaka bok, utan kanske om ett helt framtida författarskap (man skriver visserligen inte kontrakt för mer än en bok i taget, men man har ändå framtiden i åtanke).
Det är alltid svårt från förlagets sida att ge något bra svar innan man slutgiltigt bestämt sig. Så om du ringer bör du inte trycka på alltför mycket - förlaget gör nog allt de kan för att du ska få ett snart svar. Men du kan alltid kolla om det är någon mer information som förlaget behöver inför att de fattar beslut. T ex kanske de undrar hur du ställer dig till större redigeringar och omarbetningar av manuset.
När det har hunnit gå en månad sedan de hörde av sig med telefonsamtalet så kanske det är läge att kontakta dem och se hur processen fortlöper.
Hela antagningsproceduren kan dra ut lite på tiden, men varje vecka som inte innehåller ett nej från förlaget är en bra vecka. Om än en frustrerande sådan.

Hälsningar,
Mattias

Pernilla sa...

Vilken klippa du är Mattias! Nu kan vi andas ut i ett par veckor till!

Och Lilla My, jag vill också läsa en förläggarblogg. Mattias - du verkar ju gilla bloggvärlden... ;)

FRIDA sa...

Mattias, ett jättetack till dig. Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid, inatt kommer jag kunna sova lite bättre!

Och jag håller med Lilla My och skrivarmamma, det hade inte varit dumt med en förlagsblogg!

Anonym sa...

Förlagsblogg? Hmm... Nja... Men jag ska däremot se vad vi kan göra på Piratförlagets hemsida. Kanske kan vi utöka med lite frågor och svar kring just manus och antagning av nya författare.
Tills vidare försöker jag svara på frågor lite här och där på olika bloggar. Det finns så stor osäkerhet om hur bokförlagen egentligen jobbar så det kan vara på sin plats med lite information.

/Mattias