lördag 15 november 2008

Jaaa!


Researchfråga. Vet någon om Sverige har ett utlämningsavtal med Indonesien, eller var man kan få tag på information om detta? Jag har mailat till Rikspolisstyrelsen och hoppas verkligen att de svara, men om någon av er vet får ni gärna dela med er av er kunskap!

Nu är äntligen den första redigeringen av boken klar. Min kära mor, som är en alldeles underbar språkfascist (precis vad som behövs när ett manus ska färdigställas), har läst hela boken och rättat och kommenterat. Imorgon kommer vi förhoppningsvis hinna diskutera de saker som jag inte förstått/inte håller med om. Efter det inväntar jag feedback från ytterligare två läsare. När jag fått deras kommentarer hoppas jag känna mig tillräckligt säker på manuset för att skicka in det.

När jag sist talade med förläggaren så föreslog jag själv att manuset skulle vara färdigt runt v. 48 och det har hela tiden varit mitt mål. Som det ser ut nu håller jag tidsplanen och det känns jättebra. Jag hoppas verkligen att förläggaren läser manuset så fort som möjligt så att jag inte behöver vänta i flera veckor på ett besked (mardrömmen är att de inte hör av sig före julen).

Jag håller på och mailar med en författare som just skrivit kontrakt med ett förlag och hon berättade för mig att hennes process för att bli utgiven var rätt långdragen. Till slut tuffade hon till sig och ställde krav på förlaget vilket fungerade alldeles utmärkt och nu är hon alltså signad. Jag ska försöka göra samma sak. När mitt manus är skickat kommer jag ringa förläggaren och höra hur lång tid det tar innan jag får besked. Om förläggaren tar för lång tid på sig tänker jag helt sonika även skicka manuset till andra förlag. Dock är detta verkligen en balansgång, man vill ju såklart visa att man inte går med på vilken behandling som helst och få förlaget att förstå att också andra kan vara intresserade av att ge ut ens bok. Samtidigt kan drömmen krossas otroligt fort och om jag bränner mina broar till det här förlaget kommer jag att ångra mig bittert.

Nu är jag så trött att ögonen går i kors. Godnatt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den "litterära rådgivaren" har just kommit hem från en förtjusande middag hos nya vänner. Här kommer menyn, vilken jag hoppas kommer att få det att vattnas i era gommar: 1. torr champagne med gåsleverkrustader. 2. västerbottenspaj med löjrom, färska räkor, sallad och creme fraiche ackompanjerat av en förtjusande fruktig sauvignon blanc (Stoneleigh). 3. helstekt ankbröst med sallad, pressad potatis och apelsinsås och ett Cotes du Rhone-vin som var fantastiskt. 4. färggrann fruktsallad med lättvispad grädde. 5. kaffe med konjak, calvados, punsch eller italiensk cirtonlikör och mörk choklad och marsipanbröd.
Detta kombinerat med ett rart och hjärtligt värdpar + trevliga övriga gäster utgjorde en fantastisk kväll som också blev en välbehövlig kontrast till de fem timmars flyttstädande vi genomförde tidigare samma dag. STORt TACK till Frida med make, som har hjälpt oss så mycket.
KRAM! Litterära rådgivaren och språkfascisten Mamma

Anonym sa...

Håller tummar och tår för att vi snart får köpa din bok!!

Jag har bytt blogg. Lovade ju hojta till ifall det blev så. Ny adress;
http://emms-ord.blogspot.com