fredag 9 januari 2009

God, mörk budgetchoklad



Idag kom jag hem med intentionen att träna. Istället blev det en chokladcrepe.

Det har förts en diskussion på bloggen om hur man hanterar kontakten med ett förlag. Vad skriver man i följebrevet och hur gör man för att förlaget ska få upp ögonen för ens manus?

Jag kan bara bidra med mina egna tankar och min högst begränsade erfarenhet.

Jag har hört många olika saker om följebrev. Vissa säger att man inte ska skriva för mycket, det är bättre att låta manuset tala för sig självt och att förlaget får bli nyfiket på författaren. Andra menar att man ska vara personlig. Får förlaget en bild av vem författaren är, är det kanske större chans att de fastnar för manuset.

Jag tror man måste följa sitt hjärta och skriva ett brev som (till en viss gräns) visar vem man är (man kan ju spara på några gobitar). När man går på anställningsintervju är det ju t.ex. viktigt att man är personlig och verkligen gör ett intryck så att intervjuaren kommer ihåg en.

Tidigare har Mattias från Piratförlaget svarat på den här typen av frågor på min blogg och några tips han gav (om jag minns rätt) var att man inte ska berätta hur bra manuset är (typ, min mamma säger att det här är den bästa bok hon någonsin läst) och att det är viktigt att man har någon slags presentation av bokens innehåll så att lektören vet vad det är han/hon läser.

En annan sak som diskuterats är hur man ska göra för att ett förlag ska få upp ögonen för en. Jag tror att det är avgörande att början på ens manus är välskrivet och fångande. Många menar ju också att det är viktigt att vara unik, men det är ju verkligen lättare sagt än gjort. Det är ju inte direkt så att man bara kan sätta sig ner och bestämma att "nu ska jag skriva något unikt". Dessutom verkar ju den typen av litteratur som faktiskt säljer vara allt annat än unik.

Som den härdade pessimist jag numera är känns det också lite som att det inte spelar så himla stor roll hur man gör med följebrev, om förlaget "får upp ögonen för en", hur omslaget till manuset ser ut osv. Har man skrivit ett bra manus så kommer förlaget se det, sen beror det på en otrolig mängd omständigheter huruvida förlaget vill gå vidare eller inte. Det handlar om:

* förläggarens personliga smak
* förlagets inriktning
* annan litteratur som ges ut vid förlaget (har de precis signat en annan debutant som skrivit en diktsamling så spelar det ingen roll hur bra din diktsamling är)
* timing (vad som pågår i samhället just nu)
* hur ditt manus berör just den lilla grupp människor som bedömer det
* om förläggaren ser potential i ditt manus och koncept


Har ni några tankar, erfarenheter eller tips som ni vill dela med er av?

5 kommentarer:

Erik sa...

Alltså: varför beblandar Du dig med Piratförlaget?

Angående "Gömda"-debatten som pågår nu, speciellt att de stora medierna vägrar ta den i sina smutsiga bukar, gör bara Liza Marklund mer otrovärdig ( :D ) i mina ögon.

Dissa. Om de inte hunnit dissa dig redan kan Du dissa nu. Du måste dissa först. Okej?

Sen ska Du akta dig för den där Ramona. Jag litar inte riktigt på henne. Hon är skum och dyker upp överallt. Läser hon din blogg? I vilket fall, dissa hennes förlag med. Det är lika bra.

Varför skriver du förresten ingenting om "Gömda"-debatten? Alla säger att det är bloggarna som har makten. :) :) :)

Cheers
Eroll

Erik sa...

Oj. Skulle bara be om ursäkt. Råkade flagga din blogg i tron om att det var så man la till bloggar som favoriter.

Förlåt

Hoppas du inte har tvivelaktigt material på din blogg nu rå.

Cheers
Eroll

FRIDA sa...

Hej Erik!

Jag har haft kontakt med Malin Persson Giolito och hon verkar otroligt nöjd med Piratförlaget. Se bara hur mycket de har satsat på henne när det gäller marknadsföring. Dessutom verkar de, precis som Simona säger, ta väl hand om sina författare. Jag hade trillat av stolen av lycka om Piratförlaget ville ge ut mig.

Kram Frida

Anonym sa...

När det gäller följebrev så tänker jag som den gamla marknadsförare jag är; vad får den som först tar i mitt manus att öppna det och börja läsa. Det gäller ju att komma igenom en första "screaning".
Först därefter talar ju manuset för sig själv.
Har du kollat på "ordenrunt", skrivcoachen Ann ger tips där.

FRIDA sa...

Hej Åsa!

Ja, jag tror på att vara personlig. Hur går det för dig, har det hänt något nytt? Jag är supernyfiken men förstår också om du vill "skydda" dig själv och inte avslöja för mycket.

Tack för tipset om "ordet runt". Ska kolla där!


Kram Frida