torsdag 9 april 2009

Upplyst

Jag har blivit upplyst.

Nybörjare som jag är gjorde jag misstaget att försynt fråga en anställd i en trädgårdsbutik om det spelar någon roll vilken typ av jord man köper till växterna. Även om det är svårt att tro har vi ju inte alla fötts med kunskapen om hur U-jord respektive torv påverka olika plantor.

Jag fick ett bitskt svar. "Skulle du mata dina barn med vilken skit som helst?". Efter det följde en old-school-uppläxning om hur många växter som misshandlas med fel jord/inte tillräckligt näringsrik jord/fel näring.

Lydig som jag är köpte jag den dyraste jorden som det arga butiksbiträdet föreslog (har aldrig tidigare spenderat 80 kr på en påse lera/grus/smuts).

Alldeles nyfrälst ser jag till att alla mina växter har tillräckligt med näring, får ny jord och har tillräckligt med rotutrymme.


Nu undrar jag bara, är du en sådan som torterar dina växter till döds?




Aj, aj, aj. Det här ser inte bra ut.

4 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Nej, jag torterar bara otrevliga butiskbiträden!

Simona sa...

Hemma hos oss råder evolutionsteorin även vad gäller krukväxter. Anpassning till miljön, det är vad som gäller, annars dör generna ut. Har nog utrotat en och annan art. Resten är - genom det naturliga urvalet - härdiga och starka. Som barnen mina ungefär.

Frida sa...

Hej Åsa!

Jag blir alltid lika ställd när butiksbiträden är otrevliga. Har dock själv jobbat i butik i många år och vet hur illa man kan bli behandlad och använder det för att ursäkta alla typer av otrevliga beteenden.

Hej Simona!

Det låter ju alldeles underbart. Så är det hos oss också, eller har varit fram tills i dag ;D.

Glad påsk!

Kram Frida

Åsa Hellberg sa...

Jag lämnar numera butiken, men först talar jag varför...vänligt.
Du behandlade inte henne illa, eller hur?

På 80-talet införde SAS charmskolor, jag gick själv i flera, både i fjällvärlden och på flygbolaget.
Vad hände sen kan man undra.
När glömde företagen att deras främsta marknadföring är personalen och trevligheten på densamma?

Kanske skulle utöka min verksamhet med charmcoahing?
Eller skriva en bok som HM kan ge till samtliga anställda world wide?
Bra idé Åsa, fortsätt att tänka på den:)