fredag 3 april 2009

Vårbalkong


Jag undrar vad vi har gjort för att förtjäna denna vår. Den är ju alldeles underbar och den gör mig något mindre avundsjuk Malin Persson Giolito som ska flytta till Toscana (om det nu inte är ett aprilskämt, men man får väl inte skämta om sånt?).

Jag längtar efter att inreda vår monsterbalkong! Jag behöver köpa vindskydd till ett räcke, vet någon var man kan hitta det? jag har redan två från när IKEA sålde sommarmöbler, men jag behöver fler.

Dessutom skulle jag vilja fylla balkongen med växter så att det känns som om man sitter i en park. Det brukar dock vara svårt. Jag är värdelös på att hitta "rätt" typ av plantor och allting bara dör.

Har ni några tips på lättskötta, gröna växter till balkongen som står sig ett tag? Kan man köpa någon typ av buskar eller träd kanske? Kom igen nu alla med gröna tummar, jag behöver er hjälp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Frida!

Ett förslag är att du önskar dig ett vackert olivträd av dina snälla föräldrar till din födelsedag.

Kram M

Lina sa...

Mina favoritblommor är pelargoner. Jag har röda pelargoner i olika krukor utplacerade överallt på tomten och på min balkong på sommaren. De är lättskötta och det är en förutsättning för en som mig som tagit död på det mesta i växtväg genom åren. Olivträd och citronträd är också otroligt fina, men lite mer krävande. Tomatplantor är både lätta och fina och så är det så härligt att ha egna tomater till salladen. Olika örter/kryddväxter hör också till favoriterna. Visst är det härligt med vår. Man bara njuter och lapar i sig all sol man kan.
Kram, Lina

FRIDA sa...

Hej!

M, det låter alldeles underbart med ett olivträd men jag vet faktiskt inte om jag vågar mig på det. Det skar verkligen i hjärtat när mitt limeträd dog en snabb död.

Lina, jag tror jag ska köpa några pelargoner när penséerna börjar sloka. Jag har funderat på tomater. Vissa säger att det är jättelätt, andra att det är svårt, bl.a. för att de kräver mycket vatten. Odlar du vanliga eller körsbärstomater?

Kram Frida

Anonym sa...

Hej Frida! Jo du, det är sant. Till Toscana ska vi flytta. Och GRATTIS, det verkar som om du är "på banan" igen, nu när jag läser ikapp efter ett par dagars radioskugga. Kan du inte skriva ett mejl och berätta? Hälsar Malin Persson G