måndag 25 maj 2009

Snopptillägg


Idag sa en av mina elever till mig att det var så konstigt att varje gång jag eller någon annan lärare bad eleverna göra något som grupp (t.ex. städa undan i klassrummet eller sätta upp alla stolar) så gjorde killarna i klassen mycket mindre än tjejerna.

"Välkommen till verkligheten" ville jag säga, men lät bli. Kanske är det just den här generationen som kommer skapa lika villkor och jag vill inte förpesta dem med min bittra attityd.

Något som gör mig vansinnig (d.v.s. förutom lata kollegor som jobbar mindre, men har mer betalt) är när människor hävdar att kvinnor inte förfördelas i vårt samhälle (jag blir även ganska sur på folk som anser att det inte finns någon rasism i Sverige eller de som är rasister i sin antirasism och tycker att "alla utom muslimerna" förtjänar mänskliga rättigheter som religionsfrihet). Det finns en anledning till att kvinnor har lägre lön och att yrken som kan kopplas till den "privata sfären", s.k. kvinnojobb, värderas lägre än yrken kopplade till den "publika sfären". De som påstår att detta är en slump, eller beror på att kvinnor helt enkelt inte är lika duktiga förtjänar ett kok stryk.

Går man utanför Sverige talar statistiken sitt tydliga språk. Kvinnor äger 1% av världens förmögenhet, tjänar 10% av den totala inkomsten och gör 60% av allt arbete.


Nu undrar jag bara, tycker ni verkligen att feminism är ett fult ord?

7 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Nej, inte ett dugg!!!

www.malinrocaahlgren.com sa...

Absolut inte

Anonym sa...

Nej, det är det viktigaste ordet som finns. Värt att kämpa med och för.

FRIDA sa...

Hej!

vad glad jag blev att höra det. Det är så många som menar att feminism är fult och uttjatat och att de absolut inte kan kalla sig för feminister eftersom de inte hatar män (ett totalt missförstånd av vad begreppet står för).

Kram på er!

Frida

Anonym sa...

Heja Frida! Jag kan bara hålla med! Stolt M

maria sa...

Det är just det den boken handlar om, att tjejer inte får sin plats i skolan, som jag pratade om för ett tag sen, tusen gånger starkare. Läs den!

FRIDA sa...

Hej Maria!

Jag läser den gärna. Det svårt att veta hur man ska hantera det här problemet. Jag har själv sagt "varför hjälper bara tjejerna till nu, jag bad hela klassen" och ibland hjälper det, ibland inte. jag försöker också vara noga med att inte bara be killarna bära de tunga böckerna eller bara be tjejerna rita bilder till presentationer osv. Har du några fler tips på hur man kan göra?

Kram Frida