torsdag 4 juni 2009

Rara elever

Min skola har producerat sin andra skoltidning (vi har bara funnits i 3 år). När man är en internationell skola följer man vissa strukturer och en sak vi har är en "inlärningsprofil" (learner profile) med olika karaktärsdrag som alla ska sträva mot att ha (lärare, elever, övrig personal, föräldrar osv.).

Igår läste jag att eleverna har skrivit om mig i skoltidningen eftersom de tycker att jag representerar en av de här karaktärsdragen. Självklart blev jag jätteglad. Så här fint skrev reportern:

Principfast
They act with integrity and honesty, with a strong sense of fairness, justice and respect for the dignity of the individual, groups and communities. They take responsibility for their own actions and the consequences that accompany them.

Principfast: Frida är *vår skolas* kunniga SO lärare. En del av hennes jobb är att förmedla fakta, lika väl som olika synvinklar på teorier och ideologier. Diskussionerna kretsar ibland kring känsliga ämnen där det är viktigt att träda fram försiktigt och samtidigt vidga elevens insikt om olika världsangelägenheter. Frida lyckas förmedla all nödvändig information samtidigt som hon lyckas värna om sina egna åsikter.
Själv anser Frida att hon är principfast eftersom det är viktigt för henne som lärare att bevara en stark struktur som hon och hennes elever kan följa. Hon tycker också det är viktigt att hon lyckas uppnå en kontroll som hjälper henne följa inlärningsprocessen från början till slut.


Visst var det fint! Jag vill bara påpeka att jag inte aktivt "värna om mina åsikter", utan om den värdegrund som läroplanen bygger på!

3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Vad kul! Och grattis till dina elever:)

Maria sa...

Vad fint skrivet! Jag kan tro att du måste vara glad. Sug åt dig! :-)

Therese sa...

Jättefint skrivet, och som jag känner dig så är det synnerligen välförtjänt!