fredag 31 juli 2009

Och nu?

Igår skrev jag till ett kapitel till manuset som en läsare tyckte fattades. Det är mycket svårare att lägga till saker till ett "redan färdigt" manus. Jag är rädd att jag ska störa flytet eller balansen eller på något sätt bryta stilen.

Det tog över två timmar att få ihop en ynka liten sida och jag förstår (så mycket som det bara går för någon som själv inte varit med om det) vilken ångest det måste innebära att redigera en bok på order av ett förlag.

Det är så lätt att tvivla på sig själv. Plötsligt blir man medveten om varje litet ord och får hang-ups.

Har jag använt ordet "och" för mycket? "Och" är egentligen ett ganska fult ord, det kanske bara är amatörer som använder det? Kan jag ersätta "och" med något annat?

Tacka vet jag när man bara skriver utan att bry sig. Det är då det är som roligast och jag antar att det är den känslan som man måste hålla fast vid om man någon gång har turen att bli utgiven!



En hangup - den perfekta presenten till en blivande författare! Undra om det är en sådan här som Dan Brown använder när han hänger upp och ner för att samla allt blod i hjärnan och få fart på kreativiteten?

4 kommentarer:

Simona sa...

Burr, vet precis vad du menar med att börja ifrågasätta allt man skriver.

Håller på med ett kapitel som jag verkligen undrar om det inte är det sämsta jag skrivit. Så tråkigt. Så platt. Så tillgjort.
Vill bara stryka, ta bort, men jag MÅSTE få fram viss info i detta kapitel och hela nästa del bygger på detta eländiga skit-kapitel. Har nu hållit på i 2 dagar och är helt slut mentalt. Vem sa att det är LÄTT att skriva underhållning? Jag är redo för slutenvård i alla fall. Blä. Och sen är det bara 140.000 ord kvar att redigera....

Lycka till med ditt kapitelskrivande.
Själv ska jag ta ett glas rödvin och titta på scooby doo med mina barn. Det är ungefär den intellektuella nivån jag befinner mig på ...

Kram

FRIDA sa...

Hej Simona!

Det är jättetrist att skriva sk "transportsträckor", vars främsta syfte är att få fram viktig information. Den här gången provade jag att peta in riktigt galna karaktärer som fick driva de mer svårskrivna scenerna och det fungerade förvånansvärt bra. Det kanske dock inte går att göra i din genre. Fast det har väl iof funnits tokar i alla tider ;D.

Lycka till, hoppas du får inspiration nog att skriva färdigt! Vad bygger dina redigeringar på, är det feedback från din coach?


Kram Frida

Simona sa...

Hah hah, ska fundera över galna karaktärer som driver framåt. Riktigt elaka kan också fungera tror jag.

Den här mastodont-redigeringen är utifrån synpunkter från ett förlag så moroten är förstås att få det så bra att manuset får ett kontrakt. Men det vet vi ju hur det kan gå med det.

Idag SKA jag komma igenom den här scenen.
Kram

FRIDA sa...

Hej Simona!

Visst, vad dum jag är, det är klart det är från förlaget!!! Kör hårt, det kommer gå jättebra!

Jag håller alla tummar jag har.

Kram Frida