torsdag 30 juli 2009

Skrivtakt


Jag har fått en del reaktioner på min "skrivtakt" och vill bara förtydliga några saker.

För det första har jag en mycket klar bild i huvudet när jag börjar skriva. Jag har början och slut helt färdiga och jag har även skrivit en mening för varje kapitel, för att förklara vad som kommer att hända och i vilken ordning.
När jag väl sätter mig vid datorn har jag inte bara ältat alla viktiga händelser i boken tusen gånger, utan dessutom byggt upp karaktärerna och gjort listor över viktig information som tider, datum, väder, ledtrådar osv.

För det andra så är jag lärare, vilket innebär att jag arbetar väldigt mycket under läsåret. Jag går därför och drömmer om att få loss skrivtid i flera månader och när semestern väl kommer så är det som en bomb briserar. Veckor av längtan omvandlas till maniska skrivdagar med 12 timmars effektiv arbetstid, 7 dagar i veckan. Berättelserna i huvudet måste helt enkelt ut och för mig är det lättast att bara köra på tills jag har någon typ av skapelse i händerna.

Jag har flera skrivprojekt som jag gått och småfilat på under snart ett års tid, men jag kommer aldrig någonstans med dem. Det passar helt enkelt inte mig att arbeta på det sättet, jag är en semesterskrivare.


Hur fungerar du? Är du manisk som jag eller kan du i lugn och ro bygga på en berättelse här och där när du får tid?

3 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Jag var också "manisk" men hade två skrivperioder med en månads rast emellan.
Jag är inte särskilt effektiv på eftermiddagar, alltså körde jag igång så tidigt som möjlig för att sedan avsluta vid 15 (helt planerat, det bara blev så när energin tog slut).

När jag nu funderar på "tvåan" skulle jag gärna vilja ha det på samma sätt, men just nu är svårt då mitt företag tar all tid.

Jag beundrar de som skriver under ett par år på lediga stunder. Tveksamt om mitt tålamod klarar det:)

Kram Åsa

Åsa Hellberg sa...

helt Oplanerat skulle det vara:)

Anonym sa...

När jag skriver, gör jag det maniskt. Kan inte släppa historien när jag väl har börjat!
Däremot har jag väldigt svårt att planera så noga som du gör. (Fast jag önskar så att jag kunde!)
När jag började på min senaste historia försökte jag planera scenerna innan. Tyvärr får jag de flesta idéerna när jag sitter och skriver och måste skriva om, skriva om och skriva om. Så även om jag skriver mansiskt tar det mycket tid!

Hoppas nu att något förlag nappar på Arvtagaren. Jag håller tummarna!

kram
/Karina