tisdag 29 september 2009

Anna Anka muslim?


Alexandra Pascalidou skriver en mycket bra krönika i dagens Metro.

Hon undrar bl.a. hur svenska folket hade reagerat om Anna Anka varit en muslimsk kvinna som gift sig med en 30 år äldre man och hävdat att det var hennes uppgift att tillfredställa sin man sexuellt.

Vad hade hänt om en muslimsk kvinna kritiserade den svenska jämställdheten och sa att unga tjejer borde satsa på att gifta sig med äldre, välbeställda män istället för att skaffa sig en utbildning?

Hade vi varit lika snälla och mässat om att alla har rätt till sin åsikt? Jag tror inte det.

3 kommentarer:

Simona sa...

Kudos till Alexandra. Jag tycker att Anka kommer undan så j-a lätt. Tänk om hennes man vill ha sex med sina barn? Unga tjejer? Någon av de mexikaner som Anka så nedlåtande tar hand om? Människor har ett värde i sig själva. Och om Anna blir sjuk? Då ska hon väl bytas ut får man anta, inet ska väl män behöva acceptera en sjuk, åldrande, ledsen fru? Nä fy fan, säger jag. Kudos Alexandra!!!

Anonym sa...

Kan bara hålla med!!! Vem orkar förresten prata mer om Ankeborgstanten. Det känns, vad ska man säga, inte meningsfullt...
Bättre att uppmärksamma någon vardagshjälte t.ex. Sådana finns det gott om, som sliter, släpar och kämpar på trots total brist på silikonbröst och vassa ormögon.

Kram M

FRIDA sa...

Hej Simona och M!

Man undrar ju hur långt denna Anka är beredd att gå.

Jag har absolut tröttnat på henne och tittar inte på programmet. Alexandra gillar jag däremot!

Jag håller med M, det finns många kloka människor som man borde ta sig tid att lyssna på istället. Synd att inte de får lika mycket utrymme i media!

Kram Frida