tisdag 15 september 2009

Anna Anka


Precis som Skrivarmamma tittade jag lite på Svenska Hollywoodfruar igår.

Jag hade förväntat mig att bli irriterad och lite arg, men också att få skratta rått åt de grodor som de plastiga blondinerna kläckte ur sig.

Nu blev det inte riktigt så. Skrattet fastnade i halsen.

Kvinnorna berättade på fullaste allvar hur det var deras "jobb" (de såg sitt hustruskap som ett jobb) att alltid se snygga ut (annars kunde väl vem som helst förstå att männen kunde tröttna), att ställa upp och ha sex närhelst mannen ville det (ännu en arbetsuppgift) och att göra som maken sa och följa med honom överallt (en självklar arbetsuppgift vare sig frun ville det eller ej. Om inte frun gjorde som han sa så kunde ju mannen bli frestad att vara otrogen).

Snacka om medeltida värderingar. Jag är inte det minsta avundsjuk på Hollywoodfruarna och tycker faktiskt riktigt synd om dem!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Anna Anka verkade nästan vara på låtsas. Hon hade en så fruktansvärt överlägsen attityd till "tjänstefolket". Undrar vad som har gjort att hon känner sig så upphöjd över alla andra? I jämförelse med henne var ju de andra två Hollywoodfruarna riktigt mänskliga och varma. Sedan undrar jag vart barnen tog vägen på hotellet. Var det bara patrasket till personal som umgicks med dem? När träffade mamman sina ungar? Jag läste dessutom i tidningen i dag att A.A. inte tyckte att de andra hade i programmet att göra eftersom hon själv var den enda som bjöd på sig själv (sic!). Otroligt kall, arrogant och själlös människa. Vem skulle vilja vara som hon och ha hennes pengar??? Inte jag i alla fall. (Och hon var ju inte ens det minsta charmig eller snygg, bara smal och senig.)

Kram M

Pernilla sa...

Ja. Det var verkligen urk. Urk urk urk men otroligt fascinerande att se hur det tydligen kan vara. Just Anna gjorde ett så sorgligt intryck. Hon var elak och verkade otroligt ensam och olycklig.

Tur att man har ett hederligt jobb och en normal, orik make.

FRIDA sa...

Hej M!

Det finns så många konstiga människor i världen och man undrar ju om de verkligen förtjänar den status de har. Tänk vad mycket en vettig mnniska med så mycket pengar och inflytande hade kunnat göra för världen.

Hej P!

Eller hur. Det är kanske inte är så dumt att vara en hårt arbetande lärare i alla fall!

Kram Frida

Bokemma sa...

Fick det här meddelandet av en god vän:

Årets artikel:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/09/16/jag-vill-bli-en-forebild-svenska-kvinnor

Ett av problemen med internet är att man inte kan avgöra om en person är dum i huvudet eller om hon bara driver med en (men genom empiri har jag kommit fram till att det oftast är alternativ 1) :)