torsdag 10 september 2009

Ännu mer fel

Läste i tidningen att lärarlönerna i Trelleborg kommer att baseras på hur väl eleverna presterar på nationella proven. Det finns så många fel i det här resonemanget att jag inte ens vet var jag ska börja.

* För det första hävdar politikerna att det ju är det som lärarna ska jobba med, att "förmedla kunskap". Om mitt jobb "bara innebar" att förmedla kunskap så hade jag haft betydligt lättare arbetsdagar, men tyvärr går max. 50% av min tid och energi åt att "förmedla kunskap". Utöver detta måste jag även fungera som psykolog, kurator, kompis, administratör, skolutvecklare, ordningsvakt, polis, städare mm. Om jag struntade i allt det andra (vilket naturligtvis inte är möjligt) så hade jag och de flesta andra lärarna kunnat bli världens bästa "kunskapsförmedlare".

* Elevernas resultat speglar inte i särskilt stor utsträckning hur bra jag är som lärare. Deras "nivå" bygger inte bara på vad jag gör, utan även hur de lärare eleven tidigare haft har varit. Arbetsmiljö, hemförhållanden, klasstorlek och materialtillgång är andra viktiga faktorer som lärare har mycket lite att säga till om.

* Elever som är svaga kräver mycket mer jobb än "starka" elever. Enligt denna lönemodell kommer det alltså inte att löna sig att ha "svagare" klasser. Ju starkare och mer studiemotiverad klass du har, desto högre lön får du.

* Det är inte läraren som gör eleverna. Jag har haft många fantastiskt duktiga elever som jag inte kan ta åt mig någon ära för. På samma sätt är det inte mitt fel när svaga elever inte når målen. Jag och alla andra lärare gör naturligtvis allt vi kan för att stödja dem, men vi kan inte "få" en elev att bli godkänd om han/hon inte har kapaciteten eller inte vill.


Jag har fler punkter men är så arg att jag inte kan fortsätta skriva.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Heja Frida!

Ditt inlägg i debatten är så klokt, bra och rätt! Jag skulle inte ha kunnat säga det bättre själv. Varför inte skriva ett inlägg på DN insändarsida?

Kram från M

Maria sa...

Frida, du har väl inte missat Anders fina kommentar till dig under inlägget "lika som bär"?

FRIDA sa...

Hej M!

Tack, jag borde kanske det. Önskar att folk kunde förstå hur lärare egentligen har det.

Hej Maria! Tack,d et hade jag faktiskt missat!

Kram Frida