lördag 5 september 2009

Bannlyst?

Jag undrar om förlagen till slut kan tröttna på en aspirerande författare som skickar in manus efter manus.

Om en förläggare/lektör redan läst x antal manus av någon och bestämt sig för att tacka nej, kommer de då verkligen att kunna titta på den personens nya manus med objektivitet, eller tänker de "åh nej, inte hon igen..."?


I ett så litet land som Sverige finns det väl en ganska stor risk att samma personer får mina olika verk i sina händer.


Jag har faktiskt skickat mitt nya manus till det förlag som från allra första början var intresserade av "Stormnatt". Jag kände mig ganska bränd av dem, men beslöt att lägga de känslorna bakom mig och ge det ett nytt försök. De har ju trots allt tidigare gillat det jag skrivit.

Jag fick ett mailsvar från förläggaren i vilket jag läste in en ton av förvåning. "Om du verkligen vill att vi ska läsa ditt manus så okej då, då ger vi väl det till en lektör" ungefär. Kanske tolkade jag in för mycket i mailet, men jag fick en känsla av att om man en gång kommit så nära och fått ett nej, då finns det ingen mening med att försöka igen. De har redan beslutat sig för att säga nej till mig som "författare" och därför spelar det ingen roll hur bra mitt nya manus är.


Som sagt, det är lätt att inbilla sig saker när ens manus är med i en förhandling som man själv är helt utesluten från.

1 kommentar:

Simona sa...

Hej Frida,

jag tror inte att de tröttnar så länge de ser en utveckling/förändring. Det finns ju många författare som blivit refuserade och om och om igen förbättrat, utvecklat sitt språk, sitt berättande för att sedan bli antagna. Förläggaren som blev förvånad - var det inte hon som hade refuserat dig efter den första jublande lektören? Jag tror att många i det läget som du var i då skulle ha varit sura och oprofessionella, så förvåningen består väl i att du är så mogen att du kan bortse från det och gå vidare. Svaret du fick (och att du öht fick ett svar) visar att de ändå vill läsa ditt manus. Att inte ta refuseringar personligt - det tror jag är en väldigt bra och användbar inställning.

Kram
från en som håller alla tummar
Simona