onsdag 16 september 2009

Utmanad!

Jag har utmanats av Malin! Har ni lust får ni gärna också anta denna utmaning. Kanske vill några utgivna författare som Malin eller Agnes också vara med (i så fall får ni gärna det!).


1. Har du ett skrivarschema? Typ varje dag en timme mellan 7 och 8 eller skriver du sporadiskt?
Nej, det har jag inte. Dock försöker jag sitta minst en timme varje kväll och ett par timmar varje helg när jag håller på med ett manus.

2. Får du inspiratonsbrist?
Ibland. Särskilt när jag är trött och mentalt slut efter en arbetsdag men ändå känner att jag vill skriva.

3. Har du fler skrivprojekt på gång samtidigt? Typ en deckare, några noveller och kanske någon barnbok eller dylikt?
Självklart, det har väl alla? Jag har säkert 40 påbörjade manus på datorn. När jag får en idé måste jag genast börja skriva och min teori är att om idén är tillräckligt bra så kommer jag inte kunna sluta tänka på den. När jag väl kommit igång med ett manus och bestämt mig för att skriva färdigt det låter jag dock bli de andra texterna.

4. Hur många "verk" har du fått klart och skickat in till något förlag?
Tre skönlitterära manus.

5. Hur många gånger har samma bok du skrivit blivit refuserad? Fick du i såfall konstruktiv kritik tillbaks?
Vilken svår fråga. Jag glömmer ganska snabbt bort när jag fått ett nej och har inte riktigt koll på hur många det är (jag tycker t.ex. att vissa inte räknas ;D). Jag har haft jättetur och fått mycket konstruktiv kritik från i princip alla förlag jag skickat manus till. Jag har bara fått standardbrevsnej från ett förlag och det gör nästan mest ont.

6. Får du dåligt samvete om du inte skrivit på några dagar?
Nej, inte alls. Fast det kan börja klia i fingrarna.

7. Varför skriver du?
För att jag har ett sug, för att jag blir tokig om jag låter bli, för att jag älskar det, för att jag måste.

8. Har du någonting publicerat som man kan få läsa?
Nja, bara lokaltidningsartiklar (och det är väl inte särskilt intressant).

1 kommentar:

www.malinrocaahlgren.com sa...

Tack :))) Jättekul att få läsa. Kram