torsdag 1 oktober 2009

Dumma lärare

I Aftonbladet finns det idag en artikel som handlar om hur många elever det är som känner sig mobbade av sina lärare. Jag har två reflektioner som jag skulle vilja dela med mig av, men först vill jag bara säga att naturligtvis får lärare inte lov att behandla elever illa eller på något sätt kränka dem.

1. Man måste vara försiktigt med att använda ordet "mobbning". Mobbning innebär att systematiskt trakassera någon. Det har blivit ett stort problem på skolorna att ordet mobbning använts så fort det uppstår en konflikt. Som lärare får man ofta höra: "Han mobbar mig!" när någon har gjort något dumt mot någon annan, t.ex. räckt ut tungan, och detta gör att ordet sakta men säkert förlorar sin mening.


2. Som lärare måste du lösa 100 konflikter varje dag, du måste vara sträng mot elever, markera var gränserna går och försöka skapa en arbetsmiljö som fungerar för alla. Tyvärr vet eleverna att de har väldigt många fler rättigheter än lärarna och jag har flera gånger varit med om att jag t.ex. har bett en elev vara tyst när han/hon pratat under en lektion och fått till svar "du får inte säga så till mig, du kränker mig".


Jag upprepar, jag tycker inte att lärare får behandla elever illa , men det är omöjligt att skapa en god arbetsmiljö utan att säga till elever när de bär sig illa åt och många tolkar detta som en kränkning.



Vilka befogenheter tycker ni att lärare borde ha?
Borde vi få sära på två personer som slåss (i dagsläget riskerar vi att anmälas om vi tar tag i en elev), borde vi få ta mobiltelefoner från elever som t.ex. spelar musik och stör på en lektion, borde vi få slänga ut en elev som kränker andra elever eller är våldsam?

8 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Svar JA på alla dina frågor!
I sonens högstadieskola ryker mobilen om den används vid fel tillfälle, och så får man den tillbaka när man går hem för dagen.

Kram Åsa

FRIDA sa...

Hej Åsa!

Eller hur? Jag förstår inte vad de som stiftar lagar tror att de vinner på att ta ifrån lärarna alla deras befogenheter. Det leder bara till katastrof!

Kram Frida

GizmoTheGreen sa...

Hej!

Jag undrar lite vad du tycker om incidenten i Lerberget (har stått i HD) där en lärare satta plåster på en förskole elevs mun, då han hade varit mycket högljudd, detta var ju ett skämtsamt sätt att få tyst på barnet men föräldrarna såg ju det som en kränkning.

vågar jag anta att du tycker samma som jag, att det var en helt okej metod.

Anonym sa...

Håller med. Precis som att folk säger att man är rasist bara för att man tillrättavisar en person med invandrar bakgrund. Ordet rasist missbrukas än så länge oftare än mobbning.

Marcus

Anonym sa...

Det var det vettigaste jag har hört på länge. Problemet i skolan är det motsatta. Lärarna är för försiktiga när det gäller tillrättavisningar. Hos alltför många uppfattas en befogad tillsägelse som en kränkning.

kjell sa...

hej! själva ordet mobbning går att härleda ca 300 år tillbaks i tiden och betyder att "pöbla" eller att bråka i gäng eller grupper. för övrigt har du delvis rätt
mvh Kjekk Ekhage admin Respektera.nu

Leonard sa...

Håller med dig om allt du skriver! Vet inte varför man tar ifrån lärarna deras befogenheter, i Tyskland sitter man och skrattar åt svenska skolan!

Anonym sa...

Hej!
Du har så rätt. Inte bara är det ett problem när det gäller lärare som "mobbar" (deras minskade befogenheter är en egen, stor frågeställning) utan också den generella urvattningen av begrepp som används för ofta/felaktigt. De flesta elever uppger t.ex. att de har blivit mobbade. Jag skulle tro att vanliga konflikter ligger bakom en hel del av de svaren. De kan vara jobbiga för den enskilda individen och bör tas på allvar - men det är inte mobbning. För den som verkligen utsätts för regelrätt mobbning är det ytterligare en kränkning att ordet används så lättvindligt. Det är att förminska deras fruktansvärda situation.

För övrigt gäller samma resonemang på andra missbrukade begrepp såsom "våldtäkt"...