söndag 17 januari 2010

Blixtlåsprincipen

Läste precis om långtradarchaffisen Sven-Åke som vid ett vägarbete lagt sig i den vänstra filen och kört långsamt för att förhindra att andra bilister trängde sig före i kön. Nu har Sven-Åke dömts till böter i Tingsrätten.

För det första tycker jag att Sven-Åke gjorde helt rätt. Jag brukar bli glad och tacksam när långtradare gör just detta eftersom det ofta är rätt många som "kör förbi" kön vid vägarbeten för att helt enkelt slippa köa. Trots att majoriteten av bilisterna är solidariska så förstörs detta tyvärr av de idioter som tycker att de har rätt att tränga sig före och resultatet blir ännu längre kötid för de som är ärliga och följer trafikreglerna.

För det andra undrar jag varför samhället lägger tid och resurser på att döma Sven-Åke i Tingsrätten. Enligt statistiken har vi stora mängder ouppklarade brott i Sverige och varför slösar man då bort tid och resurser på att tillrättavisa någon som uppenbarligen bara försökt få folk att följa trafikreglerna. Skånes trafikpolischef uttalar sig i den länkade artikeln och säger att människor måste sluta leka sheriffer och då undrar jag bara: Hur hade samhället egentligen sett ut om det inte fanns personer som tog ett kollektivt ansvar?

6 kommentarer:

Roadwarrior sa...

Men Frida... Sven-Åke gör ett solklart fel när han blockerar trafiken. Blixtlåsprincipen bygger på att båda körfälten ska användas, vilket i sig halverar kön, och bilarna ska gå in varannan VID HINDRET. Typiskt gnällsvensson att kasta sig in i en dubbelt så lång kö, krypa fram och sedan bli förbannad över att någon annan följer trafikreglerna. Hur fungerar en blixtlås med bara en fil? Ingen tränger sig i kön för där är två köer.
Sorgligt inlägg...

Anonym sa...

Roadwarrior!

Du har nog missförstått det här! Jag tror att Frida menar att chaffisen blockerat trafiken en bra bit före det vägavsnitt där två filer blir till en. Han ville förhindra att folk inte "väntar på sin tur" utan hetsar fram, och kör förbi dem som köar och kanske redan har tillämpat blixtlåsprincipen, för att skaffa sig en osvensk fördel.

Tror jag, alltså!

M

Roadwarrior sa...

Nejdå, jag har förstått. Filerna möts i ett blixtlås VID hindret inte 2 km innan. Ingen smiter före i kön. Man SKA köra fram i båda filer och släppa in varannan VID hindret.

FRIDA sa...

Hej roadwarrior!

Jag är absolut en typisk gnällsvensson ;D. Enligt Skånes trafikchef ska dock bilarna börja gå ihop till en kö några hundra meter före trafikhindret, vilket naturligtvis inte fungerar när vissa vill köra ända fram till hindret och sedan lägga sig först i kön. Jag förstår inte riktigt hur denna princip ska fungera om en grupp aldrig väntar på sin tur. Menar du att alla ska försöka lägga sig i vänster körfält och ta sig förbi de som köar?

Vänligen Frida

Patrik sa...

Nja du ska "köra fram mot stället där två körfält blir ett och där, kanske hundra meter innan, glida in i höger körfält enligt blixtlåsprincipen". Inte några hundra meter. Stockholms trafikpolis uttrycker det: "Den ska inträda strax innan körfälten går ihop, inte långt innan". Så om du gör det 10 m eller 75 m innan filerna går ihop så spelar det nog mindre roll. :) Nu har Sthlms och Malmös trafikpoliser, motormännens riksförbund och domstolen sagt samma sak, det kan inte vara oklart längre! Sen är det ju så, man får tycka vad man vill men inte agera hur man vill...

ddcd sa...

Helt visst är det att när man kommer ikapp en kö när det finns två filer så har varje person som du kör om väntat längre än dig på att komma fram, de har dessutom en tyst överenskommelse om att stå kvar i en fil fastän de alla hade kunnat korka igen gatan genom att trycka in sig i två filer. De kommer alla att uppfatta dig som fräck som struntar i den överenskomna kön. Alla vill förbi hindret och det tar garanterat mer tid att tråckla sig förbi via blixtlåset än att köa i en gemensam fil. Sedan är det förstås så att om man håller sig till en fil så kan folk som är sent ute faktiskt ta sig snabbare förbi, de kan ju ha goda skäl till det.