lördag 9 juni 2012

detox - hur gick det?

Nu har jag genomgått hela 7-dagarsdetoxen och mår jättebra. Här kommer en utvärdering:


Några av de saker som "the clean program" skulle leda till var: bättre sömn, mer energi, minskad vikt, finare hy, ökat välmående.


BÄTTRE SÖMN +
Jag har sovit bra under hela detoxen, men kan inte avgöra huruvida det är direkt kopplat till dieten. Jag har dock varit tröttare på kvällarna och somnat lättare än vanligt.




MER ENERGI +
De första dagarna hade jag verkligen ingen energi, men nu känner jag faktiskt att jag är piggare än vanligt (utan socker och koffein). Jag är så pigg att jag längtar efter att röra på och göra saker, vilket är härligt för omväxling skull, och jag är inte alls lika trött som jag brukar vara om morgnarna. 




MINSKAD VIKT +
Jag har absolut gått ner i vikt (håller inte så noga koll på vad jag väger men har iaf gått ner 3,5-4 kg + ett par centimeter runt midjan, trots att jag ätit större luncher än vad som rekommenderats och under de första dagarna var jag tvungen att småäta mandlar när blodsockret sjönk). 




FINARE HY -
Jag ser att huden fått mer lyster, men jag har även fått en del finnar och kvisslor som jag misstänker beror på utrensningen av gifter. De mörka ringarna runt ögonen har inte heller försvunnit. 




ÖKAT VÄLMÅENDE +
Enligt Dr Junger ska detoxen bl.a. leda till att huvudvärk och nästäppa försvinner. Jag, som vanligtvis ofta har huvudvärk, har otroligt nog, trots avsaknaden av socker och koffein, inte haft någon värk under hela veckan. Min nästäppa släppte dock inte förrän sista dagen, men förutom det har jag inte haft några andra hälsoproblem. 




Funderar du på att göra detoxen har jag följande tips:


* Börja på en lördag så att du är ledig de 2 första dagarna som är tuffast
* Lägg detoxen under en snäll vecka då du inte har alltför tuffa uppgifter och åtaganden
* Stressa inte med att motionera i början om du känner dig svag. Kraften och energin kommer.
* Investera i bra råvaror (proteinpulver, näringstillskott mm) och planera så att du alltid har vad du behöver till dina måltider (och man måste inte följa matschemat, bara matreglerna).




För mer information om detoxen besök Gwyneth Paltrows blogg  och Dr Jungers websida



Inga kommentarer: