tisdag 3 juli 2012

Konsten att sälja sig själv

Någonting som jag aldrig riktigt förstod då jag började skicka in manus till förlag var att förr eller senare så skulle jag bli tvungen att sälja in mig själv.


Egentligen börjar det redan med följebrevet som ska beskriva vem du är på ett så intressant och spännande sätt att förlagen vill läsa ditt manus.


Men sedan då?


På en signering t.ex. står du, ganska sårbar, i en bokhandel och ska försöka sälja in dig själv till kunderna. Jag har nu gjort två större signeringar och kan trösta med att det där blir lättare med träning, men det betyder inte att det är helt enkelt.


Jag har märkt att rätt många kommer fram och ställer sig och tittar på böckerna lite förstrött sådär och då gäller det att öppna upp till samtal. 


Man kan ju börja med något i stil med: "Har du hört talas om den här?", eller det är kanske egentligen inte särskilt bra eftersom de flesta då svarar "Nej". I vilket fall gäller det att inleda en konversation som tillåter dig att börja prata om vad boken handlar om.


Och nu börjar problem nummer två. Det är nu som det verkligen gäller att sälja in dig själv och boken. Personen framför dig vill veta varför de ska köpa den och du måste ge en precis lagom lång summering av handlingen. Här har jag lärt mig följande: Träna in en kort men spännande beskrivning av boken som ger en någorlunda rättvis bild av vad den handlar om och som kan byggas på med ytterligare meningar om kunden vill veta mer. 


Nu är du nästa i hamn! Personen framför dig har lyft upp boken och överväger att köpa den. Men när du nu står där och väntar under några långa sekunder, ser hur han/hon tvekar, kan det vara bra att ha något sista, säljande argument. 


Här är några dåliga alternativ som jag klämt ur mig då jag har stått där och varit riktigt nervös:


Säg inte "Jag tycker i alla fall den är bra" eller "Den här boken är på gång" (vad nu det betyder). Då är det bättre att referera till en recension man fått ("Både Mama och M-magasin rekommenderar den") eller kanske säga: "Sedan kommer det en fortsättning också" (om det nu gör det) eller "Den fungerar ju även bra som present".


Ja ja. Alla är ju nybörjare i början. Något man kan tänka på om man tycker att den här situationen är jobbig är att även de stora stjärnförfattarna ibland kommer till signeringar och bara säljer 2 böcker och det finns även de som vägrar göra signeringar helt. 


Har ni någon gång träffat på en författare ute i en bokhandel och vad har ni då tyckt om deras "försäljningssnack"? 



4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tankar! Jag tycker att du klarade dig fantastiskt bra och tror att du har god hjälp av att du är van att kommunicera som lärare. Framför allt är du så duktig på att vara dig själv och slappna av. Balansen mellan att respektera den potentiella bokköparen och att självklart utgå från att boken är något han/hon måste ha är förstås viktig. Lycka till med framtida framträdanden!
Kram M

FRIDA sa...

Tack M!

Förhoppningsvis blir man bättre och bättre ju mer man tränar.

Kram

nillas liv på pinnen sa...

Jag tror aldrig jag sprungit på någon signerande författare, faktiskt. Förutom på mässan, förstås.

Och jag har aldrig funderat på 'hur man gör', men nu kanske jag får anledning till det, ooiiii.

Tack för gratulationen! :)

FRIDA sa...

Hej Nilla!

Vi får hoppas ;-).


Kram Frida