söndag 15 juli 2012

Lee Child

Jag läser Lee Childs kritik av vanliga skrivtips HÄR och blir så glad. Jag tror faktiskt att skrivtips eller "skrivregler" ofta stjälper mer än de hjälper. 


Jag har i mitt skrivande under väldigt lång tid försökt att göra alla andra till lags genom att följa diverse skrivregler, men kommit fram till att hur man än gör så kommer alla ändå inte att bli nöjda. Bättre då att skriva som man själv gillar och inspireras av (läs härma) författare man tycker om. Allt kreativt skapande handlar om att växa och att utvecklas och det måste man få lov att göra ifred. Att försöka ändra på den man är innan man hittat sin egen stil/röst tror jag bara förstör. 


Missförstå mig rätt nu, jag tycker absolut att man kan ha vissa ramar för sitt skapande, men det ska vara ramar som stödjer snarare än begränsar. 


Jag har förresten fått en till recension HÄR. Tack Monica!

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Jag håller verkligen med om att regler kan förstöra skrivprocessen. Speciellt om man är osäker på sin förmåga, och får höra att man gör 'fel'. Kan tänka mig att många manus bara blir halvfärdiga av den anledningen.

Åsa Hellberg sa...

Jag håller också med. Men det är fantastiskt att det finns. Hur gjorde man förr?