fredag 7 september 2012

Är Clara underbar?

I går föreläste bloggprofilen och multitalangen Underbara Clara på Lunds stadsbibliotek mellan kl 17 och 19.

Jag ville otroligt gärna se hennes föreläsning, men jag hade ett problem. Det var föräldramöte på min skola kl 18. 

Jag lyckades se de första 40 min. av föreläsning, sedan sprang jag till min skola, som ligger flera kilometer bort. När jag väl kunde smyga ut från föräldramötet igen var Claras föreläsning i princip över, men jag sprang ändå hela vägen tillbaka och hade turen nog att komma fram just innan eventet avslutades, så att jag fick träffa henne. 

Från det jag hörde av föreläsning, som handlade om digitalt entreprenörskap och som hölls tillsammans med forskaren Annika Bäckström, lärde jag mig bl.a. att bloggare, till skillnad från många andra "yrkesområden", inte konkurrerar med varandra. I stället skapar bloggar på specifika områden intresse för andra bloggar, ungefär så som jag ser på författarskap, och jag älskar verkligen tanken på kvinnor som stödjer och lyfter varandra. 

Clara var smart, rolig och inspirerande (min första tanke var att beskriva henne som varm och rar, men sedan tänkte jag ett varv till och kom fram till att jag aldrig skulle beskriva en man på det viset), och jag kan verkligen rekommendera hennes och Annikas föreläsning.

På vilket sätt är då Clara underbar? Jo, för det första känns hon så otroligt genuin. Hon står för vem hon är och visar att det är okej att "vara sig själv". Dessutom inspirerar hon på så många olika plan och hon har byggt upp en karriär runt att göra just det som hon tycker är roligt, vilket är smått fantastiskt. Kort sagt: vi borde alla försöka vara lite mer som Underbara Clara. 










6 kommentarer:

Kära Syster sa...

Intressant! Underbart att hon verkar lika underbar i verkligheten som på bloggen.

En tanke om hur man beskriver folk: Är det ändå inte lite synd om männen som aldrig kan beskrivas som varma och rara? (För att vända på steken en gång till så att säga.)

/Anna

FRIDA sa...

Hej Anna!

Absolut. Samtidigt ses ju ofta attribut kopplade till kvinnlighet som något nedvärderande. Skulle en journalist t.ex. beskriva en manlig politiker som söt och rar hade det säkert uppfattats som en förolämpning, eller vad tror du?

kram

Amanda sa...

Helt annan grej: Kolla kolla!
http://blogg.mama.nu/hosschulmans/2012/09/07/det-har-ska-jag-lasa-pa-semestern/

FRIDA sa...

Åh vad roligt! Tack snälla för tipset!

kram Frida

Kära Syster sa...

Frida: Absolut, så är det verkligen. Hur man än vänder sig har man ändan bak, right?

/Anna

Ps. Grymt med Schulman!

underbaraclara sa...

Tack för att du kom! För dina fina ord och för boken

STOR KRAM