torsdag 27 september 2012

Arne skriver...

...Jag har också författardrömmar och det är nästan lite kusligt när jag läser om dig för vi är väldigt lika, förutom det att jag aldrig tryckte in det ska skrev när jag var liten i bokhyllorna på biblioteket. Ett för övrigt mycket smart drag!


Vad lycklig du är som får leva i din dröm att skriva böcker. Jag drömmer den bara än men mitt första manus börjar ta form och är inte så långt från färdigställande. Då ska jag skicka in dent till en lektör och få kritik och sedan ska jag skicka den till ett förlag och hoppas att de tycker om den.
Hur gjorde du när du fick din första bok publicerad? Använde du en lektör? Hur är det bästa att gå tillväga?
Tack för en mysig blogg :-)



Hej Arne!


Tack för din kommentar!


Vad roligt att du också har författardrömmar! Jag ska göra mitt bästa för att svara på dina frågor.


1. Hur gjorde du när du fick din första bok publicerad?

Mitt allra första manus skickade jag in till flera förlag och hade då turen att genast få positiv feedback. Några förläggare var intresserade redan från början, men tyvärr snubblade jag på mållinjen och fick inget bokkontrakt. Dock hade jag skapat ett kontaktnät med olika förläggare som ville läsa mer av mig så jag fortsatte skriva och skicka in. Då jag bytte genre, från deckare till historisk roman, var det som om jag "hittade rätt" och min nuvarande förläggare hörde av sig till mig mindre än två veckor efter att hon hade fått mitt manus. 

2. Använde du lektör?
Nej, jag använde ingen lektör, men jag är extremt petnoga med mina manus och får bl.a. hjälp av min mamma som korrekturläser. Jag tror att det är väldigt nyttigt att få feedback på det man skriver, för allting kan förbättras (särskilt om man vill ta sig genom nålsögat och bli antagen). 

3. Hur är det bäst att gå tillväga?
Detta är en svår fråga, men jag ska göra mitt bästa för att ge ett bra svar. Det allra viktigaste om man vill bli utgiven är att ha en bra bokidé. Det ska vara något som känns nytt och fräscht, något som passar in i förlagets utgivning och som de känner att de kan sälja, men som samtidigt inte konkurrerar för mycket med deras andra författare. Jag tror inte att det går att skriva en läsvärd bok om du själv inte är förälskad i historien, så det är viktigt att du brinner för den historia du vill förmedla. 

När boken väl är skriver är det otroligt viktigt att korrekturläsa den och se till att den är i så gott skick som möjligt. Ju fler som läser och ger feedback innan du skickar iväg den desto bättre. Tänk på att ha en fångande början, fastnar läsaren inte direkt finns det en risk att ditt manus aldrig blir läst. 

Många rekommenderar att man inte ska skicka boken till för många förlag åt gången, men det tycker jag är rent skitsnack. Skicka ditt manus till så många förlag som det bara går. Chansen att någon kommer att bli intresserad är väldigt liten, oavsett hur bra boken är, så ju snabbare ju hittar "det rätta förlaget" desto bättre. 

Nu kommer det svåraste av allt: att vänta. Svar inom några veckor är sällsynta och ofta tar det ganska många månader innan förlagen hör av sig (om de alls svarar - jag väntar fortfarande på besked från förlag som antingen aldrig har hört av sig eller som hört av sig och sagt att de är intresserade men behöver mer betänketid ;-). 


Hoppas att du är nöjd med dina svar! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Lycka till med manuset och lova att du hör av dig och berättar hur det går. 

Inga kommentarer: