måndag 25 augusti 2008

Utmaning till skrivare

Det här är en utmaning till alla skrivare där ute, i synnerhet till Cis och skrivarmamma!
1. Har du någonsin fått något du skrivit publicerat? I så fall, vad var det, var publicerades det och när?
Ja, jag har fått artiklar och krönikor publicerade i lokaltidningen och på en Internet-sajt mellan 1998-2003.
2. Vad skriver du på just nu/vad skulle du skriva på just nu om du hade tid?
Just nu skriver jag på Stormhav, uppföljaren till Stormnatt, även om jag tagit en paus pga flytt och skolstart.
3. Har du någonsin skickat in ett manus till ett förlag? I så fall, vad hette det, när skickades det in, till vilket förlag och vad sa de?
Ja, jag har skickat mitt bokmanus Stormnatt till Norstedts, Forum, Natur&Kultur och nu även Kraft&Kultur. Jag har ännu inte fått något svar men jag väntar med spänning eftersom det börjar närma sig 8 veckor sedan jag skickade iväg det.
4. I vilken genre skriver du?
Jag skriver på vanliga romaner och spänningsromaner, Stormnatt är en deckare.
5. I vilken genre önskade du att du kunde skriva?
Jag önskar att jag kunde skriva vanliga romaner som blev lika spännande som en deckare, eller bara ljuvligt och underbart vackra som Ian McEwans Atonement.
6. Vilken är din svenska favoritförfattare?
Oj vad svårt. Jag måste nog säga Selma Lagerlöf men jag är även mycket förtjust i Håkan Nesser.
7. Vilken är din icke-svenska favoritförfattare?
Ian McEwan.
8. Vilken är din skämsförfattare (dvs en författare vars böcker du skäms lite för att du gillar)?
Hm. Många deckarförfattares böcker anses vara skräplitteratur och i vissa fall håller jag med. Jag vet inte faktiskt, kanske Alex Garland, jag blev totalt förälskad när jag läste The Beach. Jag gillade även Gömda av Liza Marklund även om jag inte blivit sugen på att läsa något annat av henne.
9. Vilken genre läser du helst?
Riktigt underbara kärleksromaner eller smarta spänningsromaner.
10. Vilken författare skulle du helst vilja träffa?
Ernest Hemingway.
11. Vem skulle du helst vilja skrev en blurb på din bok?
Håkan Nesser eller Camilla Läckberg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Varför skäms du får Liza marklund. Hon är ju en jätte bra författare. Jag älskar hennes böcker.

Majsan