tisdag 28 oktober 2008

En helt annan historia


Idag har jag skrivit slutet på "Stormhav". Slut är verkligen bland det svåraste som finns och slutet var just en av de sakerna som jag fick kritik för i "Stormnatt". Jag hoppas att slutet i "Stormhav" är något bättre även om det säkert behöver bearbetas mer. (Boken är dock inte färdigskriven. Jag har flera ytterligare "spår" som måste läggas till/utvecklas).

För att förbereda mig har jag läst slutet i ett halvt dussin deckare och hittat ett tydligt mönster. Nästan alla avslutas med en cliffhanger som rör huvudpersonernas privatliv.

Bl.a. har jag läst slutet på Håkan Nessers "En helt annan historia". Den deckaren är verkligen underbar. Har ni inte läst den så måste ni göra det!

Nu ska jag gå och slappa lite.

IDAG:
Sidor: 208 (OBS, jag har ändrat marginalinställningarna)
Ord: 55 513

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå, jag håller på och ska börja med slutet jag med. Vad var det för kritik du fick för ditt förra slut? Jag är orolig över att jag har för många trådar som nu ska knytas ihop. Om det går ihop på ett snyggt vis..Vi får se :-)Ha det gott

FRIDA sa...

Hej Maria2!

Förlaget skrev något i stil med att slutet var "för enkelt", men det står med i utlåtandet som jag har publicerat på bloggen!

Kram Frida

Anonym sa...

ok, sorry missade det. Du har inte fått något svar från de andra förlagen du skickade till? Hur valde du förlag? många frågor blir det :-) Kram

FRIDA sa...

Hej Maria2!

Jag hade ingen särskild tanke bakom urvalet av förlag, jag skickade bara till några av de största.

/Frida