onsdag 22 oktober 2008

Svar på frågor


Hej Maria2 och Kristina!

Eftersom jag jobbar heltid som lärare vilket innebär 45,5 timmar/vecka har jag inte jättemycket tid över att skriva. Så fort jag kommer hem sätter jag mig dock vid datorn. (Det hela började egentligen förra hösten då min man veckopendlade och jag upptäckte att jag tillbringade 3-4 timmar framför TV:n i min ensamhet. Då tänkte jag att den tiden faktiskt kunde användas till något mer produktivt och därför satte jag igång att skriva.) Ibland kan jag få ut 3 timmar/kväll, ibland blir det bara 1 timme, men jag försöker skriva varje dag. Jag har som mål att i snitt skriva 5 sidor/dag och 15 sidor/dag på helgerna, men det går inte alltid. Dessutom behöver man ibland redigera också och det tar jättelång tid!

Jag skriver enligt de kriterier som förlagen har: radavstånd 1,5 och textstorlek 12. Jag blev rekommenderad att inte skriva i Times New Roman eftersom alla gör det, så istället skriver jag i Courier New. När jag skriver antal ord så innebär det att orden är räknade, inte tecknen. Jag räknar orden för att hålla koll på att jag hamnar någonstans i närheten av där jag bör vara. När jag skrev Stormnatt räknade jag faktiskt hur många ord det var i ett par stycken deckare (uppskattningsräknade såklart ;-)) och kom fram till att de hade allt mellan 65 000 ord och 100 000 ord och därför har jag 80 000 som utgångspunkt för mitt eget skrivande.

Jag pratade med förlaget i förra veckan och de väntar på att få läsa Stormhav så jag ägnar all vaken tid åt att skriva!


Hoppas att ni är nöjda med svaren, vill ni veta mer är det bara att höra av sig!



/Frida

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för svaren.
Bra sätt att spendera fritiden på, mycket bättre än teven.
Men vill de ha två färdiga böcker innan de bestämmer sig? Konstigt förlag.
Men lycka till och när de ger ut så lovar jag att köpa dem!
Man skall alltid stötta nya författare oxå och inte bara de gamla vanliga!
Kramar
Kristina

FRIDA sa...

Hej Kristina!

Förlaget tycker inte att "Stormnatt" har rätt struktur så de är nog inte intresserade av att ge ut den om jag inte skriver om den. Däremot tycker de att jag skriver bra och vill därför se om jag kan få ihop en lika bra bok med klassisk deckarintrig och då är de ev. intresserade.

Jättesnällt att du vill köpa min bok, om den nu kommer ut! Det känns skönt att veta att man har stöd!

Kram Frida

Anonym sa...

Tack för svaren. Du är verkligen driven och produktiv. bra jobbat. Jag är slöare och väntar ofta in lite inspiration, och därför går det också trögt :-) Jag tycker förlaget tänker fel..men det e ju bara min personliga åsikt :-D Jag tror de flesta är dödens trött på den klassiska deckarintrigen. Nyaserat och eget tror jag är det som gäller. Men å andra sidan jobbar inte jag på nå förlag :-) Men så känner jag. Håller tummarna för dig (och mig när det blir aktuellt) och ditt manus.
Ha det :-)