torsdag 9 oktober 2008

Vad händer nu då?

Jag har fortfarande inte riktigt landat sedan samtalet från förläggare, men jag ska försöka ge en något bättre bild av vad som hände idag.

Förläggaren sa ungefär såhär: jag är jättebra på att skriva, de tycker om min bok (jag tror det var fyra personer som hade läst den), jag har en fantastisk stil, bra miljöbeskrivningar osv. Hon menade dock att boken inte var tillräckligt spännande som deckare eftersom jag använt mig av ett lite annorlunda upplägg, vilket jag medvetet gjort just för att undvika typiska "deckarklyschor". När jag skrev Stormnatt så tänkte jag mig att det skulle vara en kombination av det klassiska Läckbergupplägget och Stieg Larssons tempo och vassa karaktärer med släng av Kallentofts lite annorlunda vinklar.

Förläggaren vill gärna läsa uppföljaren, Stormhav, och bad mig tänka på att använda ett mer klassiskt upplägg i den om det var möjligt. Jag frågade om hon även var intresserade av andra skrivprojekt och det var hon, så det var ju jättekul. Dock upprepade hon att hon gärna vill läsa andra deckare av mig också vilket tyder på att hon ser potential i mig på det området. Hon sa även att jag skulle passa bra in på deras förlag!

Allt som allt känns det bra. Visst önskar jag att de hade velat ge ut Stormnatt som den är, men samtidigt är jag överlycklig över denna chans.

Jag har dock en lång lista med frågor. Här är ett urval:

1. Ska jag försöka skriva om Stormnatt, jag vet att jag skulle kunna göra boken "mer spännande" genom att utnyttja olika grepp som jag medvetet undvikit?
2. Ska jag fortfarande skriva Stormhav som en uppföljare eller ska den skrivas som en första bok?
3. Än så länge har jag en synopsis, karaktärsbeskrivningar och en tagline till Stormhav, plus massor av anteckningar och ett par kapitel inkl. det första och det sista kapitlet. Ska jag maila detta till förläggaren?
4. Ska jag skicka en länk till min blogg?
5. Ska jag skicka in Stormnatt som den är till andra förlag?


HJÄLP MIG, vad tycker ni???

8 kommentarer:

www.malinrocaahlgren.com sa...

Jag tycker du ska, jag hade gjort så iaf, att skriva om stormnatt men också samtidigt höra med ett annat förlag innan du ger tb den "nya" stormnatt. men grattis!! jättebra och kul! jag håller på dig. :)
(jag frågar igen: får jag ha en länk på min blogg till din?)

Anonym sa...

Heeeeej Frida!

Vad glad jag blir över att dom hört av sig igen!!

Jag förstår att du känner dig lite rådvill nu, men innan du funderar alltför mycket framåt: Njut!! Du har ju lyckats med något som få människor klarar, trots drömmar, förhoppningar och hårt arbete. Stanna upp och lev ut lyckan, innan den blir vardag!

Vad gäller frågorna, så får jag fundera en stund innan jag levererar svar kring vad jag själv hade gjort. :)

Jättemånga kramar till en lojal, stödjande, rolig - och helt fantastisk vän!

Anonym sa...

Oj vad stort! Nu har du verkligen en smöjd fot in i branschen! Grattis!

Anonym sa...

Bra början! Nu gäller det för dig att tänka efter vad du allra helst vill själv, vad du verkligen brinner för. Tänk inte taktiskt, tänk unikt. Lyssna på förlagets åsikter - de är proffs! - men omvandla det till något som du själv vill stå för. De författare som lyckas bäst är de som format sig själva - och inte de som formats av andra. Goda råd är alltid bra, men så fort de goda rådgivarna är av totalt motsatta uppfattningar, ja då är det bara du själv som kan bestämma. Låt dig inspireras av andra - men sök besluten inom dig själv.

Var unik - då är konkurrensen så mycket mindre.

/Mattias

FRIDA sa...

Tack för alla underbara kommentarer. Det känns så skönt att kunna bolla idéer med andra, Internet är ju helt fantastiskt!

Malin, Costa Brava, tack för ditt råd. Och förlåt, jag har helt missat att du frågat mig detta, självklart får du länka till min sida!

Jag ska försöka svara mer i eftermiddag, nu har jag fem klocktimmars undervisning framför mig, gissa om jag kommer ha svårt att fokusera.

Anonym sa...

Åh, vad roligt. Glad jag blev! :)

Pernilla sa...

Shit vad roligt! Det är ju halva inne!!! Jag tänker inte råda ett dugg. :) Du måste känna själv! Såååå kul!

FRIDA sa...

Tack för allt ert stöd!

Hur sjutton överlevde folk innan Internet? Och hur sjutton skrevs det böcker innan datorerna kom?

Jag kan föreställa mig Strindberg i färd med att redigera hundratals handskrivna papper med rinning bläckpenna - vilken mardröm.