fredag 2 januari 2009

Inspiration


För er som inte känner mig verkar jag säkert lite tokig (ni som känner mig vet ju hur det egentligen ligger till ;-)). De senaste dagarna har jag ägnat åt att göra research om saker som hänger ihop med storyn till den ungdomsbok som jag helt plötsligt fick inspiration att skriva. Jag tycker att det är så himla roligt att sitta och hitta på historier. Det verkar kanske konstigt att jag kastar mig från projekt till projekt, men jag kan inte låta bli. Och egentligen är det väl minst lika bra att skriva som att titta på TV, rensa i garderoben eller läsa?

Idag har jag börjat på min ungdomsbok och kommit så här långt:
IDAG
Sidor: 11
Ord: 5 671


Jag har ingen aning om hur man skriver en ungdomsbok men jag bara måste. Jag är trots allt lärare så förhoppningsvis har jag lite koll på vad kidsen gillar. Jag tänker skriva en historia som jag hade velat läsa när jag var 13-14. Och gud vad roligt det är!

8 kommentarer:

Pernilla sa...

SHIT vad du är produktiv!!! Jag blir stressad! Det är superkul och såklart fixar du "ungdomstugget"... Själv packar jag saker mest...

Anonym sa...

Härligt, go with the flow. Jag håller också på o hoppar hit o dit. Gå dit inspirationen för dig så blir det kanon.

Mina projekt sa...

Men gud vad spännande att testa något helt nytt! Personligen har jag som jag skrev drabbats av århundradets sämsta självförtroende. Har börjat gå igenom mitt manus ytterligare en gång och tycker att allt är kasst.... Så just nu gör jag så gott jag kan för att förbättra det.
Ska bli spännande att höra hur ungdomsromanen utvecklas!

kram
Karina

FRIDA sa...

Hej Marit!
Det finns inget roligare än att ha flyt! Välkommen till min blogg förresten!

Hej Karina!
Jag vet precis hur det känns, så känns det ALLTID vid något tillfälle. Det gäller bara att bita ihop. Försök att inte bedöma texten själv, läs och förbättra språk och flyt. En förläggare har gillat din text, det betyder att den är jättebra! När jag känner så tänker jag "skit samma om texten är dålig, jag ska ändå skriva/läsa färdigt och korrigera". Dessutom får du ju hjälp med förlaget med förbättringar. De letar ju efter en grundidé och en stil de gillar.

Lycka till!

Kram Frida

Lycka till!

Anonym sa...

Vad duktiga ni är. Själv har jag en embarmligt låg höjd på min fantasi så det får bli min träning närmsta tiden.
Hittapåhistorier.
Enmassaljug.

En Life story har man bara en, och jag vill ju gärna fortsätta skriva då det har gett mig så oerhört mycket.

Tack för er inspiration!

Anonym sa...

Hej Frida!

Har precis börjat följa dina "äventyr". Gratulerar till att du trots allt kommit så långt med Stormhav. Jag tror absolut att du ska skicka in till fler förlag, ett enda förlag är ju ingenting. Och med tanke på vilken fin respons du fick finns det väl ingen anledning att inte leta vidare. Eller så gör du som jag, lägger ut din text på Kapitel 1 och tävlar om ett förlagskontrakt med Piratförlaget (avgörs under våren)

http://www.kapitel1.se/hemliga-pennan/fadernas-skuld

Kika gärna in på min nystartade blogg också, känner mig lite ensam där för närvarande...

Vänliga hälsningar

Anonym sa...

Fire away! Tycker det är så härligt att följa dej, just för att du känns så driftig och produktiv. Kör hårt! Släng dej mellan projekten, bara du orkar blogga om det också.=)
Blir motiverad som tusan ska du veta.
2009 blir nog ditt år ska du se.

FRIDA sa...

Hej!

Åsa!
Tack själv, jag blir inspirerad av alla spännande människor som läser min blogg!

Hemliga pennan!
Tack för gratulationerna. Jag ska kolla din blogg. Och ja, jag kommer absolut skicka boken till fler förlag, men det är en otroligt känslomässig process (låter kanske knasigt, men så är det).

Johanna!
Tack! Jag håller också tummarna för 2009!

Kramar/Frida
Tack!