tisdag 17 mars 2009

In my dreams



*Ring, ring, ring*
- Ja hej, det är Frida.
- Hej. Jag är förläggare på Drömförlaget och vi vill gärna ge ut din deckare Stormhav.
- Är det sant? Åh vad roligt!
- Det tycker vi också. Vi älskar ditt manus och ser fram emot många uppföljare med den fantastiska Fredrika Storm som huvudkaraktär.
- Det låter underbart!
- Vad bra! Jag hoppas att det inte gör något att vi betalar i förskott. Vi hade tänkt börja med en upplaga på 100 000 ex. och du får ett förskott på cirka 2 miljoner kr. Är det okej?
- Jo, för all del.
- Toppen. Vi tror även att din bok skulle bli en riktigt bra film så vi tänkte börja sälja manuset i Hollywood. Det går väl bra?
- Absolut.
- Naturligtvis får du vara med och bestämma vilka skådespelare och regissörer vi använder oss av. Jag vågar nog nästan lova att det kommer bli en Oscar eller två...
- Wow!
- Vi börjar trycka boken på en gång och kör igång en massiv reklamkampanj så den kommer finnas i butikerna om drygt en vecka. Vi har dessutom ordnat så att de kommer göra en alldeles särskild display i fönstret i bokhandeln på Bangatan som du går förbi varje dag.
- Åh, tack snälla!
- Inga problem. Förresten är ditt manus helt felfritt så den lilla korrekturläsning som behövs tar vi hand om. Det gör väl inget?
- Inte alls.
- Så bra. Då budar vi över kontraktet. Det borde vara framme inom en timme.
- Okej. tack så mycket.
- Det är vi som ska tacka.
- Hejdå!
- Hejdå!
*Klick*

7 kommentarer:

Åsa Hellberg sa...

Det sprack på lansering om en vecka::)

Anonym sa...

Haha, ja, tänk känslan när det händer för det vet vi ju, det kommer hända! :)

Anonym sa...

Ja, det var sannerligen ett Drömförlag! :)
Men... drömmar är ju till för att förverkligas. Eller hur?!

/Karina

Anonym sa...

Hahaha, du är så härlig! Det där samtalet drömmer jag också om. Men då vore det nog en bra början om jag skrev klart mitt manus först :-)

FRIDA sa...

Hej!

Visst låter det bra. I ärlighetens namn är jag beredd att godta betydligt sämre villkor ;D!

Kram Frida

Anonym sa...

Frida,

Oroa dig icke for telefonen! Jag tror definitivt att om ett forlag ar intresserat av din bok sa ger de inte upp bara for att du inte svarar pa ett mobilmeddelande. De kommer att skicka mejl eller snail mail till och med om det behovs. De ar ju faktiskt intresserade av din bok i sa fall. Nu vet jag inte vad det heter pa svenska, men kan man inte "forward" sitt mobilnummer till ett annat nummer (t ex hemnumret) om man tappar mobilen? Sa att du kan ta emot samtalen pa en annan telefon/svarare menar jag. Haller tummarna for dig. Kram, Monica i USA

FRIDA sa...

Hej Monica!

Jag hoppas verkligen det. Det är nog mest den där känslan av att inte ha kontroll över situationen som spökar.

Jag tror inte att man kan forwarda om man inte har en särskild kod till sin mobil så att man kan komma åt den genom en annan mobil.

Tack iaf för tipset!

Kram Frida