tisdag 7 april 2009

Är du DINK eller?


I går lärde jag mig ett nytt begrepp från min vän Stina som jag middagade med (luncha låter helt klart fräckare, kan man göra det på kvällen?).

DINK

Double Income No Kids




För första gången i mitt liv är jag DINKARE (därav all balkongshopping). Det har varit en underbar månad och jag kommer fortsätta att vara DINKARE i ytterligare två, sedan är det slut på det roliga, då min man återgår till studier på heltid.


När vi var fattiga studenter som levde på ett CSN och helgjobb på McDonald's (ca. 8 000-9 000 kr/månad totalt) drömde vi om den dagen då vi skulle ha en riktig inkomst.

Trots det lyckades vi skrapa ihop tillräckligt med pengar för att åka på semester. Fråga mig inte hur det gick till.

Vi tog en restresa till Grekland för 2 400 kr/person och levde på en stenhård budget.

Vi hade med oss knäckebröd och mjukost på tub som vi åt till frukost. Vi kunde äta lunch för 5 Euro/person och middag för 7 Euro/person (eller 5 Euro till middag, 2 Euro till glass).

Naturligtvis reste vi ospecificerat och fick ett källarrum med en fruktansvärt obekväm säng och ingen AC (men dock en extremt högljudd golvfläkt), men vem bryr sig om hur sjaskigt rummet är när man är i Grekland?!

Vi hade en alldeles underbar semester som vi aldrig kommer att glömma, trots att vi var ANIAOCARE (Almost No Income And One Cat).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha. Jag är dink.

Kram Anna

Anonym sa...

Double Income No KIDS! Annars går det ju inte... Eller var det DINKO? Double Income No Kids Ohnoo!!

FRIDA sa...

Hej Stina!

Jag tror jag hade kola i huvudet i går. Jag gjorde hur många skrivfel som helst. Börjar misstänka att jag är pollenallergiker.

Vad är du egentligen, OISMC? (One Income + Student and Many Cats). Fast då låter det som om du är en galen kattant och det är du ju inte (än i alla fall, thihi).

Kram Frida