torsdag 3 september 2009

Svinkul?


Börjar misstänka att vi har drabbats av svininfluensan.

Vi har varit riktigt sjuka de senaste dagarna och trots att jag varit hemma i tre dagar är jag fortfarande helt slut och sover mest hela tiden. Dock känns det som en vanlig influensa och jag antar att vi aldrig kommer att få veta hur det egentligen ligger till...

På TV rapporterar de om de första dödsfallen och jag undrar hur allvarligt det här egentligen är.

En kollega är kritisk till massvaccination, men själv har jag inte tänkt så långt. Jag funderar mest över hur otroligt utsatta vi är i skolan, hur ofta man känner sig dålig men ändå går till jobbet och hur många elever som kommer till skolan trots att de är sjuka.

Jag ser inte fram emot en katastroftermin när alla är sjuka hela tiden, så kanske vore det bäst om vi blir vaccinerade så snart som möjligt.

Fast kanske är det nyttigt för de flesta att bli smittade och utveckla antikroppar som sedan kan skydda oss mot ännu värre virus i framtiden....

Vad tycker ni?

3 kommentarer:

Therese sa...

Hej Frida!

Man får antikroppar med vaccinet också (det är på det sättet vaccin fungerar), så det behöver man inte oroa sig för! Och för övrigt så ska inte svininfluensan skilja sig från vanlig influensa, mer än att det ska vara mer diarrésymptom och att influensan är "lättare" för de flesta än vad vanliga influensor kan vara. Så jag tror verkligen att det är den du haft. (Har man otur så drabbas man emellertid jättehårt, trots att man är i övrigt frisk - det är det som är så läskigt: att man inte kan veta vem som drabbas.)

Tycker för övrigt att det är riktig humor på den här kritiken mot massvaccinationen - hade Sverige inte erbjudit den så hade folk gnällt över det istället. Vissa är motfallskärringar helt enkelt. Massvaccinationer är för övrigt ingen nyhet - (nästan) alla människor i Sverige har "utsatts" för det sedan barnsben. Såg uppdrag granskning igår i ämnet, och upprördes över hur puckade folk är - och egoistiska. Därav att jag engagerar mig här också. :)

Yes, nästa vecka eller veckan därpå låter jättebra! Vi kan väl höras när det närmar sig? Mitt erbjudande om inhandlingshjälp kvarstår - bara smsa så kommer jag! Tycker så synd om er! Fast å andra sidan så är ni snart av med det och kan slappna av lite, för det troligaste är ju att det är svininfluensan och då behöver ni inte oroa er mer. (Man hör ju inget om att någon annan influensa skulle gå nu samtidigt.)

Stor kram till dig och Antonio från mig!

Pernilla sa...

Klart det är nöff nöff flunsan. ;) Det är ju den som är flunsan i år. En kollega till mig har en dotter som konstaterades ha den, men en mild variant. De sa att hon ska vara glad att ha den i mild form redan nu...

Och ja. Vi är sjukt utsatta. Dessutom har man nästan noll motståndskraft såhär i början av året när man kommer tillbaka från lång sommar utan bakterier. Jag bara väntar på att vi ska få det...

Hoppas ni blir bättre snart! KRAM!

maria sa...

Med tanke på att de som dött i svininfluensan i sverige har varit svårt sjuka (en hade långt gången cancer och den andra var sjukt i något som ännu inte är uttalat)är det ju inte så stor chans att man dör i det om man är frisk i övrigt.