onsdag 28 oktober 2009

Min skrivprocess

Här kommer en kort repris om hur min skrivprocess ser ut:

* Allt börjar med en bokidé. Ibland är det en känsla som jag vill förmedla, ibland bygger jag upp allting kring en särskild scen som jag ser framför mig och ibland vill jag bara berätta en rolig och spännande historia.

* När jag har en bild av vad boken ska handla om börjar jag utveckla karaktärerna och intrigen. Jag försöker ge karaktärerna så mycket kött på benen som möjligt och beskriver dem gärna i detalj för mig själv eller ritar upp hur de ser ut. Beroende på vilken typ av manus det är så samlar jag information om storyn i olika kategorier. För mina deckare brukar jag t.ex. ha en storyline där jag följer hur spåren utvecklas och vilka information som ska avslöjas för vem när, var och hur.

* När bilden av boken har klarnat skapar jag ett "skelett" som för det mesta består av rubriker eller små kapitelbeskrivningar. Detta är något som jag verkligen kan rekommendera! För mig fungerar det otroligt bra att ha en struktur som tillåter att jag "hoppar" runt i storyn (dvs att jag inte alltid skriver kronologiskt). Mina rubriker eller små beskrivningar ser ut ungefär såhär: "Anna går in på ett café och träffar Kalle. De sätter sig ner och pratar om mordet på Sten. Kalle flörtar med Anna". Rubrikerna är såklart skrivna i kronologisk ordning och i ett manus har jag ca. 30-40.

* När mitt skelett finns på plats kan jag börja skriva på riktigt (även om jag i princip alltid redan har hunnit få ner några nyckelscener). Jag brukar ha bråttom i början, vilket gör att mina inledningskapitel inte alltid är så bra (och det är verkligen något jag behöver träna på!). Den bästa biten av processen är när jag har skrivit ett tag och verkligen kommit in i storyn och allting flyter på!

* Då manuset är färdigt läser jag igenom det minst en gång själv (ofta redigerar jag även under skrivprocessens gång). Jag försöker alltid skriva ut manuset eftersom det är mycket lättare att hitta fel på papper! När jag känner att jag har en någorlunda färdig story skickar jag iväg manuset till någon snäll vän eller familjemedlem som läser och ger feedback och sedan arbetar jag om manuset så många gånger jag orkar, innan jag slutligen skickar iväg det till ett förlag.


Nog om mig, hur ser era skrivprocesser ut?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mina skrivprocesser brukar ofta fastna vid punkt tre-fyra, dessvärre. Kanske för att jag märker att idén inte håller, eller för att jag tröttnar på den. Är som en vindflöjel när det gäller idéer, ena veckan ska jag skríva en sak och veckan därpå en annan. Men... Jag har en idé som har överlevt alla andra, och den jobbar jag vidare med just nu. Jag märker dessutom att det jag skriver nu blir mycket bättre, än det jag skrev när jag först fick idén. Så den ska jag kämpa vidare med. Det jag satsar på nu är att få fram mer skrivtid. För det SKA bli ett färdigt manus av den här idén.

FRIDA sa...

Hej anonym!

Jag vet precis hur det känns. Jag har många idéer och svårt att välja vilken jag ska satsa på. jag har dock kommit fram till att man alltid drabbas av någon slags ångest och slutar "tro" på sitt manus under processens gång. Mitt bästa råd är att försöka strunta i det. Tänk att om idéen var bra för X antal veckor sedan så är den fortfarande bra, att historien har en rätt att berättas och att det är helt normalt att börja tvivla.

Vad kul att du har en extra stark idé på gång. Lycka till med den!
Berätta gärna mer om hur det går.


Kram Frida

Fröken Film sa...

Jag tror inte man kan kalla mitt tangenthamrande för skrivprocess... :) Jag har den grovdragna storyn i huvudet, vilket gör att jag missar alltför många detaljer när jag hittar på allteftersom. Är nu kanske halvvägs in i min bok och jag har nog trasslat in mig lite... Tack för dina råd, jag kan nog snart vara på banan igen med din strukturering, ska testa i helgen!

Anonym sa...

Hej!

Å, jag vill så himla gärna bli strukturerad. Men det är så svårt!
Får nog börja träna mer på det inför att jag börjar skriva på min nya roman.

Hur långt har du kommit på nya romanen?