söndag 15 november 2009

Enarmad




Igår blev jag vaccinerad.

Jag imponerades av hur snabbt det gick att bli kallad och hur välorganiserat allting verkade.

Eftersom jag körde maken till bussen på morgonen kom jag till vårdcentralen 08.40, trots att de inte öppnade förrän 09.00. Dock fanns det redan en kö på 8 personer framför ingången.

När klockan blev 09.00 var vi ca. 50 personer som stod och väntade. Vaccineringen gick dock mycket fort och när jag kom ut vid 09.10 hade nästan hela kön kommit in på vårdcentralen.

Sprutan kändes knappt (något jag var orolig över eftersom jag har hört mina elever skräckberättelser om hur stor den var och hur fruktansvärt ont den gjorde). Däremot fick jag jäkligt ont i armen efter ett par timmar. Igår eftermiddag kunde jag varken lyfta eller böja armen eller knyta näven. Usch så obehagligt!

Idag känns det dock bättre och jag har bara lite ont, vilket är tur eftersom jag försöker sammanställa mina bidrag till Läckbergs deckartävlingen. Det kommer en rapport om det senare.


Är det någon annan som hunnit bli vaccinerad och hur upplevde ni det i så fall? Har ni också haft ont?

2 kommentarer:

Therese sa...

Hej Fritte! Skönt att du inte drabbades värre av vaccineringen! Jag bidde vaccinerad som en av de prioriterade grupperna, eftersom jag var placerad på barn precis då. Sprutan kändes inte alls för mig, men däremot fick jag "träningsvärk" i armen efteråt - den satt i (om än i avtagande) i en vecka. Patrick hann före mig med någon dag dock. Han kände av sprutan, fick ont i armen i några dagar - men framförallt så fick han frossa (han har aldrig haft frossa innan) natten efter och kände sig jättekass dagen efter. Men det gick fort över! Faktiskt var det nästan ALLA i klassen som fick influensa-symptom efter vaccineringen. Jag känner bara till två till förutom mig som inte mådde kasst. Så biverkningar finns onekligen. Men å andra sidan: Om man mådde så pass dåligt bara av vaccinet så hade jag inte velat ha sjukdomen... Har du hört något mer om när vi alla skulle träffas? Blir det hos dig eller ute någonstans? Och när? KRAM!

Pernilla sa...

Jag tog idag. Fick lite ont i armen direkt men inte farligt. Väntar på att det ska bli värre. Började frysa rätt mkt på e.m. men inget mer sedan. Lite oroande är att jag efter en stund efter sprutan började känna mig lite svullen i svalget men vet inte om det är inbillning. :)