torsdag 17 juni 2010

Följebrev

Det är alltid klurigt att avgöra vad man ska skriva i sitt följebrev.

Många menar att följebrevet är otroligt viktigt, andra att det är helt betydelselöst (eller att det åtminstone inte påverkar huruvida du blir utgiven eller inte).

Här berättar Simona om hur avgörande följebrevet var för henne. Simona ser följebrevet som en aspirerande författares chans att nå fram till förläggaren genom det hav av manus som de får in och hon har absolut rätt i att om din bok aldrig blir läst kommer du inte heller att bli utgiven. Skriver du ett följebrev som beskriver ditt manus på ett bra sätt och gör förlagen riktigt sugna på att läsa har du naturligtvis kommit ett steg närmre ditt mål.

Förutom att beskriva ditt manus på ett bra sätt (tänk fyllig baksidetext) kan man ha med citat från personer som läst och gillat din bok. I mitt fall brukar jag använda mig av utdrag ur de lektörsutlåtanden som jag har fått. En gång skickade jag även med fejkade citat från kända personer, t.ex. Drottning Silvia (fick dock aldrig någon respons på det ;-)).

Det kan också vara bra att visa att du har ett intresse av att marknadsföra dig själv. Är du medveten om hur bokmarknaden ser ut och hur säljbart ditt manus kan vara (genre etc.)? Visa då det!

Jag tycker även att det är viktigt att förlaget får en bild av hur du är som person. Det kan räcka med något litet, t.ex. att du har ett speciellt fritidsintresse, eller någon annan typ av information som sticker ut. Jag brukar själv ha med något om hur viktigt skrivandet är för mig och hur längre jag drömt om att bli författare (typ sen jag var 5 år). Det är verkligen inte något unikt, men känns ändå väldigt viktigt att förmedla.

Egentligen finns det nog lika många bra varianter på följebrev som det finns människor. Jag tror dock på att ju mer du sticker ut desto bättre! Skriv ditt följebrev på en toalettpappersrulle, läs in det på ett ljudband eller dekorera en tårta med bokens titel och skicka till förlaget. Alla idéer är bra utom de dåliga.

LYCKA TILL!



Äntligen blommar min dvärgsyrén!

1 kommentar:

anna sa...

Hej Frida! Jag har länge följt din blogg utan att kommentera, men nu måste jag. Vill önska dig lycka till med det nya manuset och hoppas att något förlag antar det. Jag läste ett utsnitt av deckarmanuset som du hade på din hemsida förut och jag tyckte om det. Så pass mycket att jag som annars inte läser deckare skulle ha köpt din bok om den gavs ut.

Varma hälsningar
Anna