onsdag 18 maj 2011

Chiclittens död?

En recensent på Aftonbladet uttrycker att chiclitten spelar på sista versen och kanske har hon rätt, kanske är vi trötta på att skärskåda vårt samliv och ironisera över oss själva. Nu har ju tom chiclittens drottning Denise Rudberg övergett genren och då är naturligtvis frågan på allas läppar: vad kommer härnäst?

Deckare? - tror knappast det. Det sämsta rådet jag har fått som aspirerande författare är förmodligen att jag ska fortsätta med spänningslitteratur, eftersom både förlag och bokhandlare är extremt trötta på genren.

Nej, jag håller istället med Simona om att den största och bäst säljande genren i alla engelsktalande länder snart även kommer att slå i Sverige. Romance, eller historiska kärleksromaner, är framtiden och jag är säker på att om ett par år så kommer den svenska, exotiska romance-romanen konkurrera med de svenska deckarna på de utländska marknaderna.

Någon som vill slå vad?

6 kommentarer:

Anonym sa...

...så passande då att jag precis börjat skriva en roman om en tidsresa och omöjlig kärlek. Nu handlar det väl inte om 1800-tal, men ändå...!

kram!

Anonym sa...

...för övrigt var det inte planerat, utan en idé som fullkomligt kastade sig över mig och som kräver att bli skriven :)

FRIDA sa...

Det låter härligt! Jag antar att du läst "Tidsresenärens hustru" (annars kan jag rekommendera den ;-)?

Omöjlig kärlek är världens bästa tema.

Kram och lycka till!
/Frida

Anonym sa...

Nej, den har jag inte läst, det ska bli!

Emmas Bokhylla sa...

hmm...kasnke det, men kanske handlar det delvis om att det behovs lite injektioner av nya ideer?

FRIDA sa...

Hej Emma!

Absolut. Frågan är bara hur långt "nyskapandet" kan nå och när vi helt enkelt bara återanvänder gamla idéer som glömts bort. Skapas det t.ex. "nya genrer" eller är det bara nya kombinationer av gamla genrer (eller folk som påstår att gamla saker är nya)?

Ja Karina, läs den!

Kram Frida