tisdag 14 juni 2011

Hallonsylt

Jag viftar med ögonfransarna och ber min make med den allra mildaste röst jag har att göra en till smörgås till mig så att jag inte behöver resa mig upp.
"Självklart", svarar han. "Vad vill du ha på?"

Jag förklarar steg för steg, med min allra mest pedagogiska stämma:
"Knäckebröd med smör, ost och hallonsylt".

Nöjt väntar jag på att bli serverad och jag ser i ögonvrån hur maken är på väg med en tallrik ifrån köket. Han sträcker fram den på ett elegant vis, som om han vore en servitör på en fin restaurang, och jag tar glatt emot. Det är verkligen trevligt att bli ompysslad!

Men så upptäcker jag någonting. Smörgåsen ser inte alls ut som den bör. Osten ligger alldeles naken, liksom blottad ovan på knäckebrödet. Min make har brett hallonsylten direkt på brödet istället för ovanpå osten! Hallonsylten syns nästan inte alls, den är dold under det gula täcket och det är omöjligt att avgöra om smörgåsen har tillräckligt med sylt.

Jag suckar tyst, vill ju inte verka otacksam. Men nu måste jag fråga er, vad är det egentligen för slags människa som lägger sylten under osten?

5 kommentarer:

Karin sa...

Haha! En människa som tänker praktiskt och långsiktigt; sylten klistrar fast ostskivan på mackan och på så vis slipper din man riskera att behöva krypa omkring på golvet och leta efter en syltig ostskiva? ;)

Ninas skrivarlya sa...

Jamen, eller hur?! Typiskt karlar. Min man gör samma sak, han "limmar" fast osten med marmeladen istället för att lägga den ovanpå som jag vill ha det! Suck... ;)

FRIDA sa...

Hej Karin!

Jag får väl lita på att han hade goda avsikter ;-).

Hej Nina! Nej, det blir helt enkelt inte lika gott när man inte ser sylten... Vad ska vi göra åt dessa karlar?


Kram Frida

Anonym sa...

När jag åt sylt, hade jag den under osten :( är jag manllig då?

/Cattis

FRIDA sa...

Hej Cattis!

Ja, det låter som en typiskt manlig egenskap att lägga marmeladen under osten ;-).


Kram Frida