tisdag 21 juni 2011

Omslag

Igår fick jag skisser på potentiella omslag till Charlotte Hassel.

Herregud vilken kick det var att se en bild på sin bok med titel och namn och allt! Helt otroligt!

Min första instinkt var att skicka runt skisserna till precis alla jag känner, men det kan man såklart inte göra i det här skedet.

Undra hur det kommer kännas den dagen då jag faktiskt har en riktig, tryckt bok i handen. Ahh! Jag kan knappt vänta och det behöver jag ju inte heller för så hemskt länge till kommer det inte att dröja.


Någon som har några tankar om omslag? Vad dras ni till? Vad gillar ni? Vad får er att bli sugna på att läsa en bok?



Nu serverar min make mig frukostpannkakor med kalkonbacon i sängen. Bortskämd - moi?

5 kommentarer:

Lisa sa...

Gud, så spännande det måste kännas! Det går liksom inte ens att föreställa sig den känslan när man sitter och plitar ner mening efter mening i ett dokument, och en utgivningen är ungefär lika långt borta som månen. Så roligt att då få följa med på din resa!:-)

Kära Syster sa...

Omslag är viktigt! Väljer alla böcker efter omslag, om jag inte har hört/sett/läst något om boken/författaren innan som gör att jag köper den. Senast förra veckan impulsköpte jag en bok efter omslaget.

Hur mycket har du fått vara med och tycka till om ditt omslag? Eller har du låtit experterna ta hand om allt. Det låter som om du är nöjd hursomhelst, finns det saker du skulle vilja ändra på i omslaget ändå och kommer förlaget att lyssna på dig? Jamen rent generellt, skulle du inte kunna skriva om hur hela omslagsprocessen har gått till i ditt fall? Jag gillar som sagt omslag så det får du gärna skriva mer om.

Hoppas du har det bra i sängen under omständigheterna!

/Anna

FRIDA sa...

Hej!

Ja, det känns både spännande och viktigt. Ungefär så här har processen sett ut:

Jag och min förläggare började tala lite löst om olika potentiella färger/teman och andra bokomslag i samma genre som vi gillar. Då vi hade några konkreta idéer bollade min förläggare vidare dem till en formgivare som gjort två skisser, en baserad på en idé jag hade och ett ytterligare förslag.

Då jag fick se skisserna gav jag feedback som sedan gick tillbaka till formgivaren. Jag har mycket att säga till om i processen och formgivaren och förläggaren har varit lyhörda när det gäller allt från färg och form till detaljer, men det beror nog mycket på vilket förlag man ligger vid.

Jag tror det allra största problemet kommer vara att båda omslagen är så fina att det blir omöjligt att välja ;-).


Säg till om ni har fler frågor!


Kram Frida

Kära Syster sa...

Tack för svar! Här kommer en följdfråga: Om du ville, hade du fått bestämma vilken formgivare du ville arbeta med, eller ännu värre/bättre (åh, det beror just hur man ser på saken och hur konstnärlig man är...): hade du fått formge ditt omslag själv?

/Anna

FRIDA sa...

Jag tror att min förläggare hade varit öppen om jag hade haft förslag på formgivare eller presenterat egna formgivningsförslag. I slutändan vill man ju dock att boken ska läsas av så många som möjligt och eftersom jag inte har någon direkt erfarenhet/kunskap när det gäller formgivning och marknadsföring överlåter jag hellre det på andra ;-).


Kram Frida