fredag 10 juni 2011

Svar på läsarfrågor

Jag har fått några läsarfrågor som jag ska försöka svara på:

Hur många sidor var ditt manus på när du skickade in det?
Då jag skriver räknar jag alltid ord och inte tecken som många andra. Vanligtvis hamnar mina manus på runt 80 000 ord. Detta är inget jag "planerar", snarare verkar det vara ungefär den mängd ord som jag behöver för att berätta en historia. Charlotte Hassel tror jag är på runt 90 000 ord, men jag har även skickat in manus på 70 000 ord som intresserat förlag. Vad jag vill säga med detta är att storleken på manuset inte nödvändigtvis är avgörande, det viktigaste är att du berättar en "komplett historia".


Hur många förlag skickade du in ditt manus till?
Under de senaste tre åren som jag skrivit har jag kommit i kontakt med olika förlag/förläggare som varit intresserade av mina manus. Många av dessa har sagt att det är okej att jag mailar allt nytt jag skriver direkt till dem, så Charlotte Hassel skickade jag i första vändan ut till 7-8 förlag enbart via mail.

I det här fallet hade jag en nästan osannolik tur eftersom Eva på Frank förlag läste min bok direkt och ringde mig mindre än två veckor efter att jag skickat ut manuset. Eftersom allt kändes rätt med Eva skrev vi kontrakt ganska snabbt och jag hann därför aldrig få något besked från de andra förlagen.


Hur lägger du upp ditt skrivande?
Jag lovar att återkomma med ett svar på den här frågan under helgen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack! Det är alltid spännande med den här typen av info för oss som drömmer om att bli utgivna!

Kram Anna