tisdag 9 augusti 2011

Osamlade tankar

Bara för att bevisa för mig själv att jag fortfarande lever kommer här ett gäng osamlade tankar:

* Pernilla skriver en massa inlägg om sina spa-besök. Mycket osolidariskt tycker jag som knappt hinner duscha! Finns det något spa där man kan checka in en bebis á la IKEAs lekhörna? Kanske hade jag kunnat hinna med en tiominutersbastu.

* En broschyr vi fått från BVC som heter "Håll kärleken levande" innehåller tips för hur man ska "överleva" småbarnsåren. Bl.a. tipsar författaren (som för övrigt är en man) om att man inte ska hålla på och "bevaka sina rättigheter" och försöka få allt att bli rättvist utan att man istället ska koncentrera sig på att "ge". Ursäkta om jag låter som en hemsk människa nu, men jag upplever snarare att det just är "bevaka sina rättigheter" som man måste göra för att klara sig. Det känns nödvändigt att kunna säga: "nu har jag underhållit vår bebis i fyra timmar, nu behöver jag äta och gå på toaletten, kan du ta över ett tag?". För övrigt kommer jag att återkomma till denna broschyr, det är alltid intressant med "relationstips".

* Hur mycket kan en bebis egentligen kräkas?

* Hur lite kan en bebis egentligen sova?

* Jag blir glad då jag frågar maken om han behöver bli avbytt i bärandet av gnällande bebis och han svarar "nej, jag tycker om att bära henne".

* Jag blir ledsen då jag tänker på att jag inte orkar tänka på hur många barn i världen som mår dåligt.


Over and out.

2 kommentarer:

Maria sa...

Kämpa på! Det blir bättre! Minns hur jag som nybliven förstagångsmamma plötsligt fick en helt ny syn på egentid. Att tex få stå och föna håret som jag aldrig tyckt varit särskilt kul blev då eftertraktad egentid om maken passade bebisen ett tag. Lycka till! Kram

FRIDA sa...

Hej Maria!

Tack! Ja, plötsligt förstår man allt det här om att få sitta ner och äta middag i lugn och ro eller se en hel film. Det går inte att föreställa sig hur det är och jag förstår alla med småbarn som tycker att det kan vara lite skönt att gå till jobbet.

Det känns dock väldigt skönt att höra andra säga att det är jobbigt och att det inte bara är jag som är "hemsk" och får kämpa mig igenom vissa dagar.

Tur att man har världens sötaste bebis att ta hand om, då kan man stå ut med mycket ;-)!

Kram Frida