torsdag 17 november 2011

Döden på en blek häst

I går kväll läste jag ut Döden på en blek häst av Amanda Hellberg. Eftersom jag har en bebis på armen blir detta dock ett kort omdöme, "short but sweet" som Amandas karaktärer hade sagt (jag gillar för övrigt hur hon blandar in engelska uttryck i dialogen).

Jag hade höga förväntningar på boken efter att ha läst om den och den har dessutom varit så där härligt hajpad att jag riktigt längtat efter den.

Döden på en blek häst handlar om Maja Grå och utspelar sig huvudsakligen i Oxford och detta är absolut en av bokens styrkor. Miljöbeskrivningarna är underbara, man sugs verkligen in i världen Amanda har skapat och känner sig hemma genom hela boken utan att magin någonsin bryts. Personporträtten är dessutom träffsäkra och karaktärerna mångfacetterade och intressanta. Amanda Hellberg har också ett fantastiskt och målande språk som utmanar och stundtals känns helt unikt. Döden på en blek häst är mycket läsvärd, lätt att ta till sig och spännande och jag tycker mycket om den. Helt klart ett hett julklappstips!


Inga kommentarer: