onsdag 18 april 2012

Anti-feministen Linda Skugge


I går intervjuades Linda Skugge i SVT:s program Min sanning.

När jag växte upp fanns det inte överdrivet många coola, starka och skrivande tjejer att se upp till och därför blev Linda Skugge snabbt en av mina idoler. Dessvärre växte jag och Linda snart ifrån varandra och jag blev många gånger både upprörd och besviken över åsikter som hon uttryckte.

Av den anledningen såg jag verkligen fram emot intervjun med Linda. Jag hoppades på en försoning, att Linda och jag skulle kunna mötas på något slags vuxenplan och att Linda skulle återfå platsen som en av mina förebilder.

Tyvärr verkar det inte som om Linda Skugge har mognat ett dugg de senaste tio åren. Hon påstår sig till exempel vara feminist, men anser samtidigt att psykisk ohälsa, som drabbar väldigt många dubbelarbetande duktighetsnarkomaner till kvinnor, bara är påhittat trams. Hon anser dessutom att det är otroligt viktigt att späka sig och förstår inte hur någon ens kan vara tjock (det är ju bara att gå och träna pilates tre gånger i veckan, så är det problemet löst) och det enda som hon tydligen har att erbjuda kampen om ett mer jämlikt samhälle är att hon bara anställer tjejer.

För Linda Skugge verkar det allra viktigaste i världen vara pengar, för som hon själv säger "pengar är frihet". Och visst, fine, hon får gärna rulla sig i pengar om det gör henne lycklig. Men, det går inte att komma ifrån att hon påverkar väldigt många människor och därigenom har ett ansvar.

Linda Skugge, alla människor kan inte vara entreprenörer. Alla kan inte jobba med PR-events och tjäna tillräckligt med pengar för att slippa dubbelarbeta med hushållsysslor. Alla har inte som största intresse att behålla en storlek 34 och alla har inte möjlighet att träna pilates tre gånger i veckan.

Ju mer jag hör från Linda Skugge desto mer tycker jag bara att hon gör alla kvinnor en enorm otjänst (vilket är synd eftersom hon i stället skulle kunna föra feminismen framåt).


Vad är det nu de säger...Det finns en särskild plats i helvete för kvinnor som inte hjälper varandra.



1 kommentar:

Anonym sa...

Heja Frida!