torsdag 19 april 2012

Hur väljer man omslag?

Simona berättar om sin omslagsprocess och jag tänkte svara med att göra samma sak.

På mitt förlag har författarna faktiskt väldigt mycket att säga till om när det gäller omslaget.

Jag har inte bara fått vara med och påverka viken formgivare som ska göra omslaget, utan har även fått komma med idéer om hur omslaget ska se ut.

Idéerna omvandlas sedan till förslag. En del formgivare kommer med många förslag, andra utvecklar ett alternativ som sedan kan diskuteras och justeras.

Jag ville redan från början ha kvinnoansikten på framsidan av mina böcker och efter att ha gett en beskrivning av färger och karaktärsdrag som skulle fungera tillsammans med historien har sedan formgivaren fått fria händer.

Efter att författaren och förläggaren okejat ett omslag går det vidare till säljgrupperna som får kommentera om det är säljbart. Är det inte det får förlaget och författaren överväga om de vill göra om processen.

Själv är jag just när det gäller omslag inte alltför kinkig eftersom jag tänker att de andra som är involverade kan så väldigt mycket mer än vad jag kan om just det här.

I vilket fall är mitt omslag färdigt nu. Jag fullkomligt älskar det och tänker visa det här på bloggen så snart det går.

1 kommentar:

Kära Syster sa...

Tur att det finns olika sätt. Det där som Simona beskriver att man inte har någonting alls att säga till om egentligen, låter hemskt. Jag tusen idéer/krav och vill vara med och bestämma! Hm... börjar allvarligt fundera på egenutgivning bara av den anledningen...

/A