måndag 29 september 2008

Öppet brev till alla Sveriges förläggare


Hej alla Sveriges förläggare!

Jag är en tjej på 28 jordsnurr som undrar hur man ska göra för att bli utgiven. Vad är det egentligen som ni letar efter? Är ni mer intresserade av att hitta någon som skriver fantastiska böcker eller någon som har potential att skriva fantastiska böcker? Vad är viktigast, storyn, hur nyskapande texterna är eller språket? Vill ni ha strömlinjeformade Svenssons, udda bohemer eller mediapersonligheter som varit med i Big Brother?

Om man jämför med Idol så hävdar min man som är musiker att de inte letar efter kompletta artister utan snarare någon som har råmaterialet som de sedan kan forma. Är det samma sak med er?

Tacksam för svar.

PS. Hjälper det om man dejtar en kändis? Vilken är i så fall bäst? A) Prins Carl Philip B) Alex Schulman C) Charlotte Perelli. DS.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Moah! Vilken olidlig spänning! Att dom inte kan få tummarna loss..det är nästan som "och den som sitter säkert är......" i idol, fast ännu mer utdraget. Men jag håller tummarna, boken var jättebra så den kommer säkert bli utgiven! Ska bli kul o se nya lägenheten med, hoppashoppas det blir ett datum jag kan komma.. Krammar KJ

FRIDA sa...

Tjaba K,

Håller med, de vet verkligen hur man skapar spänning... Nervigt som sjutton. Det vore ironiskt och lite småkul om jag ringde förlaget och de inte hade någon som helst aning om vem jag är...

Det första min man sa efter att förlaget hade ringt var "är du säker på att de inte bara är någon som busringer?"

Tack för stödet, det känns jätteskönt att höra att andra gillar boken, nu när man är mitt uppe i kaoset är det otroligt lätt att vara självkritisk.

Vi ses,

Kram F

Pernilla sa...

Så fortfarande inget....? Suck suck och dubbelsuck. Jag håller tummarna här borta!

www.malinrocaahlgren.com sa...

Hej Frida.
Kul att möta andra (på nätet) som man kan följa på deras blogg som skriver. Vad skriver du?
Malin

Anonym sa...

Nu ska jag kommentera igen. Jag tycker det hade varit mysigt att se dig och Alex (eller varför inte Calle?) Schulman på första sidan av Se och Hör, när ni sitter på en romantisk middag. Du lär få släppa din bok efter det... men finns en risk för att du först måste släppa 10 böcker med titlar som "Jag och Alex Schulman - en kärlekshistoria" "Så bedrog Alex Schulman Katrin ... med mig." osv. Men när du väl är en etablerad författare sen så är det bara att köra hårt. Det är ju lite som att vara artist. Släpper man först 10 skivor med mainstreammusik så man har pengar så man klarar sig, kan man sedan syssla med den musiken man verkligen brinner för. (En eloge till alla musiker som faktiskt tar det steget..) kramar

FRIDA sa...

Många författare menar ju att det i princip bara går att försörja sig på att skriva deckare, så det får väl motsvara "mainstream-musik".

Kram Frida

Pernilla sa...

Kan du ta och ringa det där förlaget imorgon!? Då har det ju gått två hela veckor sedan de ringde dig!!! Jag vill veta!