tisdag 7 oktober 2008

Tortyr

ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!


Väntan håller på att driva mig till vansinne. Snart blir jag alldeles tokig. Samtidigt vill jag inte ringa till förlaget, eller rättare sagt, jag vågar inte. Varenda gång som telefonen plingar tänker jag att nu, nu händer det. Nu kommer hela min framtid att avgöras. Men det är aldrig de.

Ena sekunden hoppas jag att min bok är tillräckligt bra för att bli antagen och i nästa är jag övertygad om att den bara är skräp och att jag aldrig kommer att bli utgiven. Just nu är min största oro att de på förlaget glömt bort mig, men det kan de väl inte göra, särskilt som de skulle ha utgivningsmöte om mitt manus.

Jag tror att det här förlaget skulle passa mig perfekt. De verkar ha rätt inriktning och självklart skulle jag vara i mycket gott sällskap. Dock har jag lekt med tanken på att skicka "Stormnatt" till Piratförlaget också. Det hade känts lättare att göra det nu, innan jag fått något besked. Om jag får ett "nej" kommer det vara väldigt tungt att skicka manuset till något ytterligare förlag.

Trots Mattias tidigare svar kan jag inte låta bli att undra vad det är som tar sådan tid. Jag är otroligt skrivsugen men vågar inte börja förrän jag vet. Hoppas att det inte dröjer länge till.

Kära, söta, rara förlag, ring och säg att ni bestämt er att ni vill ge ut "Stormnatt"! Jag kommer inte bara att bli superglad, jag kommer även att arbeta stenhårt, redigera om allt ni vill, skriva fantastiska uppföljare och åka på runt hela Sverige och signera böcker på Åhléns i Eskilstuna och Jokkmokk. Jag lovar och svär på hedersord.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej.
Hur lång är din bok??
Alltså då i tecken menar jag.
MVH
Kristina
Du har väl inte lämnat din bloggsida till förlaget?

Anonym sa...

Jag vet inte om följande sida gör dig uppmuntrad eller nedstämd: http://www.debbieohi.com/personal/rejections.html

Som det står på ovanstående sida så blev en av mina favoritförfattare, Jasper Fforde, refuserad 76 gånger innan hans manus hamnade hos rätt person...

Jag förstår att det är tungt att bli refuserad, men har man viljan att bli författare är detta en del av verkligheten. Ingen har sagt att det är enkelt att bli författare. Om du inte tror mig, ja då har du inte tittat på länken här ovan.

Man ska inte ge upp för tidigt. Att ett förlag säger nej betyder inte att andra förlag kommer säga nej. Det är sällan bara kvaliteten som spelar roll. T ex kan just det här förlaget nyligen ha antagit två andra manus i samma genre och känner att de skulle konkurrera för mycket med varandra vid insäljning etc.

Jag hoppas förstås att du blir antagen - det vore fantastiskt! - men du måste ha en plan för hur du ska gå vidare om de tackar nej. Och den planen ska inte innefatta att lägga av.

Håller tummarna,
Mattias

Anonym sa...

Anledningen till att jag skrev min förra kommentar är bara för att förklara att det inte är något konstigt i att bli refuserad. Större delen av de debutanter som kommer ut varje år kan säkert plocka fram en hel bunt refuseringsbrev ur byrålådan. Det är helt enkelt den blivande författarens vardag. Det är svårt till en början - hur kan någon säga nej till ens "barn"? - men det är och förblir en del av själva processen.

Och har man blivit uppringd av ett förlag och de visat intresse för ens manus - ja, då vet man att det verkligen finns något att bygga vidare på, även om just det förlaget skulle välja att säga nej i slutändan.

Så kämpa på!

Och förresten ett tips: om de skulle säga nej och du skickar in manuset till andra förlag, nämn inte att du har skickat det till något annat förlag tidigare. Alla förlag vill känna sig speciellt utvalda! Däremot är det helt okej om du skriver till förlaget att du samtidigt skickar det till flera förlag - med tanke på den tid som förlagen tar på sig för att läsa och fatta beslut, så har förlagen full förståelse om man inte bara vill satsa på ett förlag i taget. Observera dock att du inte har minsta skyldighet att tala om att du skickar till flera förlag samtidigt - det där gör du precis som du själv vill.

/Mattias

Anonym sa...

Hallå!

Jag har samma författardrömmar som du, även om vi skriver om helt olika saker. Ville bara säga att jag vet hur oerhört frustrerande det är att vänta på svaren från förlagen.

Jag fick en omskrivningschans från ett förlag, men det blev jättedumt och det blev inget av det (jag ändrade de saker som första lektören ville ha ändrat, och när den andra lektören sen läste så var de just de sakerna som han/hon ville ha som jag skrivit från början. Så om lektör nummer två hade fått den första versionen kunde det kanske gått vägen, jag vet inte). Man får bara en chans dessvärre.

Jag tröttnade på att vänta på svar, så jag gav faktiskt ut min bok själv. Nu säljer den ju inte så jag kan försörja mig på det, men jag ville bara få ut den. Ville inte att allt det jobb jag lagt ner skulle bli liggandes i en byrålåda. Nästa bok däremot, som jag skriver på just nu, den SKA bli publicerad ;-)