tisdag 7 oktober 2008

Varför skriva?


Skrivarmamma reflekterar i sin blogg över varför man skriver.

Anledningen till att jag skriver är att jag har historier i mig som bara måste ut. Det finns en mening med allting jag sätter på pränt, en känsla jag vill förmedla eller ett dilemma som jag vill att även andra ska fundera över. För mig är det otroligt viktigt att spegla det i samhället som gör mig förbannad, visa hur odemokratiska värderingar inte leder någon vart och försöka få de som läser det jag skriver att sätta sig in i någon annans situation. Det handlar även om terapi, såklart, att göra upp med jobbiga upplevelser och känslor. Strindberg ska ha sagt "vi ses i min nästa roman" till de som på olika sätt gjorde honom illa. När man skriver får man möjlighet att ge svar på tal i efterhand.

Att andra läser det jag skriver och tycker om det är naturligtvis viktigt, men sekundärt. Fast om man inte har någon publik eller något förlag så har man såklart inte heller samma möjligheter att skriva och påverka.

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Skön strindbergkommentar där!!! Mycket coolare än "see you in court"... :)

Anonym sa...

Men snälla Frida, ring förlaget! Jag är så nyfiken så att jag håller på att dåna, och jag halkade bara in här på ett bananskal.

Anonym sa...

Tänk att kunna säga som Strindberg någon gång. Ja, det och de man retar sig på eller rent av är förbannad på är solklara inspirationskällor, där känner jag igen mig. Men jag upptäckte inte det förrän häromdagen när jag skrev om det värsta jag vet, mansgrisar.
Det ska bli mycket spännande att se hur det går för sitt manus!