tisdag 11 augusti 2009

Arvtagaren

Här kommer den summering av Arvtagaren som jag tänker skicka till förlagen.

Vad tror ni? Verkar det spännande? Får man veta för mycket eller för lite? Tycker ni att jag ska ändra på något?



Arvtagaren
En ljummen vårkväll mördas professor Ruben Gustavsson på Historiska institutionen i Lund. Innan han dör lyckas professor Gustavsson lämna över delar av sin forskning till en ung doktorand vid namn José Marquez. Det visar sig snart att professorn har hittat källor som tyder på att en omtalad historisk myt är sann och upptäckten är sensationell.

José dras motvilligt in i jakten på den världsomvälvande hemlighet Ruben Gustavsson varit på väg att avslöja. När han förstår att han tagit sig vatten över huvudet ber José sin excentriska handledare, professor Helena Bolander, om hjälp. Tillsammans försöker de spåra Rubens hemlighet, omedvetna om att det finns starka krafter i samhället som gör allt för att stoppa dem.




X

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag tycker att det låter väldigt spännande, jag skulle nog bli intresserad av att läsa den boken om jag hittade den i en boklåda. Låter lite som i stil med Da Vinci-koden. Ett tips är att kolla in baksidestexter från liknande böcker för att få inspiration till en sammanfattning.

Jag tycker att din sammanfattning är bra men lite abstrakt. Jag skulle uppskatta att redan i sammanfattningen/baksidestexten få veta vad det rör sig om för typ av historisk myt (Religion? Politik? Något helt okänt eller något vi alla känner till?) och vilken typ av starka krafter som motarbetar dem (vad har de för drivkraft för att förhindra att hemligheten kommer ut?).

Detta är dock bara mina högst personliga åsikter, och du har kanske anledningar att inte skriva ut mer. Och som sagt, det låter som en väldigt spännande bok och jag hoppas att det går bra för den!

Kram Maria

Simona sa...

Hej hopp Frida. Jag håller med Maria, den låter väldigt spännande om än lite abstrakt. Kanske bara en rad till?

Om du tar bort adjektiven: ljummen, ung, omtalad och motvilligt tror jag texten blir stramare och mer proffsig. Jag skulle fundera över ordet sensationell och kanske hitta ett mer beskrivande.

Helena Bolander låter verkligen som en karaktär jag vill läsa om!

Ser fram emot ett signerat ex.

Kram
Simona

.................... sa...

Den ska jag läsa, väntar på att hitta den i en butik nära mig =)

FRIDA sa...

Hej Maria, Simona och Mokzan!

Tack för era tips och kommentarer. Jag har tyvärr passerat den där självförtroendegränsen och saknar nu helt omdöme.

Det är jättesvårt att skriva en summering av en bok som bygger på en "stor hemlighet" eftersom jag naturligtvis inte kan avslöja den. Fast jag vill ju bara att texten ska vara en "teaser" så förhoppningsvis fyller den sin funktion!

Helena Bolander är grym. Ni kommer gilla henne! Jag saknar henne redan...

Vad ni är gulliga! Nu är det bara att börja hoppas.

Kram Frida!