onsdag 1 februari 2012

Alla kulturtanters våta dröm




Jag ser Jonas Karlsson på SVT Morgon. Han är med i en uppsättning av "Fanny & Alexander" på Dramaten (något som jag gärna hade gått och sett om jag bott i Stockholm) och det slår mig att Jonas måste vara en av Sveriges mest kulturkreddiga människor.

Finns det någonting som den mannen inte kan?

Han spelar teater, gör film och skriver hyllade noveller och dessutom är han stilig. Jonas Karlsson måste vara alla kulturtanters våta dröm.


När någon är sådär galet hyllad och älskad kan jag inte låta bli att undra vad Jonas Karlsson skulle behöva göra för att förlora sitt anseende: att gå med i SD, bli avslöjad som heroinist eller kanske ställa upp i melodifestivalen? Vad tror ni?

4 kommentarer:

Hanna Wallenbro sa...

Jag håller helt med, han är helt underbar! Dock tror jag han måste in på den högre straffskalan för att falla, heroinist räcker nog inte - han kommer nog få för mycket hjälp för att bli ren... Pedofil?

FRIDA sa...

Hej Hanna!

Du har nog rätt, det krävs något alldeles särskilt för peta ner honom från piedestalen. Se bara på Polanski, han är väl fortfarande relativt omtyckt och respekterad trots att han låg med en 13-åring.


Kram Frida

Anonym sa...

Jodå, du har nog rätt, dock med ett undantag - äldre kulturtanter. Visst är Jonas begåvad och hans noveller är verkligen charmigt egensinniga, men stilig? Nej för oss dinosaurier krävs nog lite mer karaktär. Leonard Cohen t.ex., där har du något att bita i för en riktigt erfaren kulturtant. Han är både farlig och kittlande. Någon svensk motsvarighet är svår att hitta. Stellan Skarsgård är lite för urblekt. Kanske kan Peter Stormare passera. Om några år är han definitivt en kandidat!

Uråldrig kulturtant, alias M

FRIDA sa...

Hej M!


Tack för det inlägget. Jag antar att varje generation av kulturtanter har sin egen Jonas Karlsson ;-).

Kram Frida