onsdag 27 juni 2012

Tråkigt Telia

Vår bostadsrättsförening har bestämt sig för att beställa en gruppanslutning för internet. Vi har sedan lång tid tillbaka Telia och har alltid varit nöjda med dem, men nu måste vi byta (om vi inte vill ha dubbla abonnemang). 


För några månader sedan, när vi fick information om gruppanslutning, ringde jag Telia för att höra om vi hade någon bindningstid på vårt abonnemang och fick svaret att det hade vi inte och att vi skulle kunna säga upp vår anslutning när som helst. 


Eftersom vi nu precis fått veta att vårt nya abonnemang kommer börja gälla 1 juli ringde jag idag Telia igen för att säga upp vårt abonnemang och fick då bekräftat att vi inte hade någon bindningstid men att vi har en uppsägningstid på 3 månader, vilket i princip innebär samma sak. 


Jag blir så trött på sådant här. Personen jag talade med för några månader sedan fick ju veta vår situation och valde ändå att inte berätta om vår uppsägningstid då jag frågade om vår bindningstid. 


Nu hade jag turen att idag kopplas till en väldigt trevlig administratör som gjorde ett undantag så att vi slipper betala dubbelt i 3 månader efter att jag förklarat och argumenterat vårt "fall". Men har man t.ex. inte svenska som sitt förstaspråk/är äldre/har dålig hörsel/litar på Telias personal eller liknande är detta en typisk situation då man blir lurad. 


Fy vad tråkigt att ni gör så här Telia, jag som alltid har haft ett sådant förtroende för er!

3 kommentarer:

Telia sa...

Hej Frida.

När man väljer att avsluta en tjänst/abonnemang så finns det alltid uppsägningstid att ta hänsyn till, som oftast nu för tiden är på tre månader oavsett operatör/företag.
Jag får beklaga över att du upplever dig blivit lurad, men då jag inte vet hur dialogen gått till, kan jag bara reflektera över situationen i allmänhet.

Att fråga om sin eventuella kvarvarande bindningstid innebär inte att man per automatik måste bli informerad om uppsägningstid, förutsatt att man då inte meddelat om att man vill avsluta sin tjänst och frågar om vad som gäller. Då hör det absolut till den servicegrad om att informera kunden ifråga om uppsägningstid.
Det är givetvis tråkigt att det här blev en negativ upplevelse för dig, men samtidigt är jag glad att du fick hjälp genom att handläggare valt göra ett undantagsfall.

Trots ditt missnöje här, hoppas jag ändå att vi någon gång i framtiden kan få återse dig som kund hos Telia igen.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Telia sa...

Hej Frida.

När man väljer att avsluta en tjänst/abonnemang så finns det alltid uppsägningstid att ta hänsyn till, som oftast nu för tiden är på tre månader oavsett operatör/företag.
Jag får beklaga över att du upplever dig blivit lurad, men då jag inte vet hur dialogen gått till, kan jag bara reflektera över situationen i allmänhet.

Att fråga om sin eventuella kvarvarande bindningstid innebär inte att man per automatik måste bli informerad om uppsägningstid, förutsatt att man då inte meddelat om att man vill avsluta sin tjänst och frågar om vad som gäller. Då hör det absolut till den servicegrad om att informera kunden ifråga om uppsägningstid.
Det är givetvis tråkigt att det här blev en negativ upplevelse för dig, men samtidigt är jag glad att du fick hjälp genom att handläggare valt göra ett undantagsfall.

Trots ditt missnöje här, hoppas jag ändå att vi någon gång i framtiden kan få återse dig som kund hos Telia igen.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice

Telia sa...

Oj, ber om ursäkt då jag råkat svara dig två gånger...

Det var inte min mening.

Med vänliga hälsningar

Peter Muszta
Telia Kundservice